Meer afval scheiden en minder afvalproductie

20 december 2015

Meer afval scheiden en minder afvalproductie

In vraaggesprek met SP'er Bob de Greef wordt duidelijk hoe we in de komende jaren in de gemeente Groningen met afval omgaan. Diftar is de grootste verandering waar over is gesproken in de gemeenteraad van december. De beslissing over de invoering hiervan is uitgesteld tot juni.

Allereerst: Wat is Diftar?

Bij Diftar betalen mensen per zak of per kg restafval. Diftar is een afkorting van gedifferentieerde tarieven.

Waarom moeten we afval scheiden?

Scheiden van afval is noodzakelijk om bijvoorbeeld het glas en het papier beter te kunnen hergebruiken.

We hebben toch een goede scheidingsfabriek in Groningen?

Dat klopt, deze fabriek scheidt het afval voor een flink deel van de provincie Groningen. Papier is echter moeilijk uit het restafval te halen. Ook blijven er allerlei resten in bijvoorbeeld het GFT-afval zitten. Daardoor kan het niet gecomposteerd worden.

Hoe gaat de gemeente de komende jaren afvalscheiding verbeteren?

Er komen meer inzamelpunten voor papier, glas en textiel. Ook wordt het voor mensen in flats weer mogelijk om GFT gescheiden aan te bieden. De gemeente beloont sportverenigingen en scholen als zij blikjes en plastic flesjes apart inzamelen. Verder komen er proeven voor beter scheiden, reclamecampagnes en wil de gemeente buurtinitiatieven voor het opruimen van zwerfafval beter ondersteunen.

Dat klinkt allemaal goed!

Inderdaad, de SP is er erg voor dat mensen meer mogelijkheden krijgen om afval te scheiden.

Is dit allemaal genoeg?

Nee, in de toekomst zullen we zoveel mogelijk moeten hergebruiken. De mogelijkheden daarvoor worden steeds beter. De verpakkingsindustrie en producenten van bijvoorbeeld voedsel, kleding en elektrische apparaten zullen daar veel meer werk van moeten maken. Zij zijn de daadwerkelijke afvalproducenten. Met scheiden alleen, gaan we het niet redden om alles te kunnen hergebruiken. Ook vindt de SP dat de verantwoordelijkheid van het afvalprobleem niet alleen bij de Stadjers ligt.

Waarom willen politieke partijen Diftar invoeren in Groningen?

“De vervuiler betaalt” is hun lijfspreuk. Daarmee maken ze Stadjers verantwoordelijk voor alle verpakkingen, plastic, blik enz. die we in huis halen. De mogelijkheden van mensen om afval te scheiden verschilt sterk. Sommige mensen wonen in een flat, of in een klein huis. Anderen hebben een gezin met jonge kinderen. De SP vindt dat de kosten voor het afval eerlijk moeten worden verdeeld.

D66 zei dat de partijen die tegen Diftar zijn, angst zaaien. Wat vind je daarvan?

Dat is stoerdoenerij. Wat wij hebben gedaan is de bezwaren van mensen over Diftar aan de andere partijen uitleggen. Blijkbaar hebben ze daar geen boodschap aan. We zetten de komende tijd al flinke stappen in de goede richting. Laten we eerst kijken hoe dat uitpakt en dan verder nadenken. Ook wil de SP dat bedrijven, kantoren en winkels een grotere rol krijgen. Niet alleen door te betalen voor het afval.

In juni wordt er over Diftar besloten. Denk je dat het dan wordt ingevoerd in Groningen?

De gemeenteraad is zeer verdeeld (19 tegen 20) op dit moment. De Stadspartij lijkt zich neer te leggen bij een paar boterzachte toezeggingen. Op het laatste moment is de beslissing uitgesteld. Het lijkt me erg lastig om binnen een half jaar met een goed plan te komen, waarbij de meeste bezwaren van onze inwoners worden weggenomen.

En de SP?

Wij zijn voor beter scheiden van afval, maar de rekening en de rol bij scheiden moet wel eerlijk worden verdeeld. Met Diftar wordt de nadruk gelegd op de schakel aan het einde van de ketting: de Stadjer. Daarmee ontspringen de werkelijke vervuilers: verpakkingsindustrie en grote bedrijven de dans. Daarom is de SP niet voor Diftar.