SP start petitie om de binnenstad bereikbaar te houden

1 februari 2016

SP start petitie om de binnenstad bereikbaar te houden

Foto: SP Groningen

Vorige week presenteerde het stadsbestuur zijn nieuwe plannen voor de binnenstad. In deze plannen moet de binnenstad meer ruimte bieden voor fietsers en voetgangers en verdwijnen de bussen van de Grote Markt en het Akerkhof. Dat laatste is de SP Groningen een doorn in het oog. De partij is daarom een petitie gestart om de binnenstad met de bus bereikbaar te houden.

SP-gemeenteraadslid Wim Koks:

“Het hart van onze binnenstad wordt met de plannen van het stadsbestuur minder bereikbaar. Mensen die straks naar het zorgloket moeten of een nieuw paspoort komen afhalen moeten dan 800 meter verder lopen”.

De partij roept stadjers op er bij het stadsbestuur op aan te dringen om de binnenstad bereikbaar te houden. Op groningen.sp.nl/binnenstadbereikbaar is een petitie te tekenen.

Eind februari wordt in de gemeenteraad gesproken over het voorstel. Het stadsbestuur wil pas daarna in de komende maanden onderzoeken of en welk alternatief voor de bus mogelijk is. Koks:

“Het college vraagt nu al een besluit van de gemeenteraad zonder dat er een praktisch en betaalbaar alternatief voorhanden is. Zo gooien we de oude schoenen weg voordat we de nieuwe hebben gepast. Zeer onverstandig.”

De inzet van de SP in de gemeenteraad is helder: de partij ontwikkelde een alternatief waarmee er busvervoer blijft én er meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers.

De afgelopen periode hebben veel stadjers en organisaties in de stad zich al uitgesproken voor het behoud van openbaar vervoer in de binnenstad. De SP wil de komende weken die meningen kracht bijzetten met haar campagne.

Afgelopen zaterdag tekenden de eerste honderden mensen al de petitie. De komende weken zullen door de hele stad SP’ers de straat op gaan om mensen te vragen de binnenstad bereikbaar te houden.