Afwachtende houding stadsbestuur rondom thuiszorg onverantwoord

24 maart 2016

Afwachtende houding stadsbestuur rondom thuiszorg onverantwoord

Foto: SP Groningen
De afwachtende houding van het stadsbestuur rondom de problemen in de thuiszorg is volgens de SP-fractie onverantwoord. Vorige week woensdag werd TSN failliet verklaard. Wethouders Schroor heeft aangegeven dat hij TSN één week de tijd geeft voor een mogelijke overname door een ander thuiszorgbedrijf.

“Cliënten en thuiszorgwerkers verkeren al maanden in onzekerheid. In plaats van afwachten moet wethouder Schroor nu actief ingrijpen”, aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.

Eind november 2015 vroeg TSN Thuiszorg BV uitstel van betaling aan. Dit leidde tot faillissement op 16 maart 2016. Het faillissement van TSN Thuiszorg BV zou echter geen gevolgen hebben voor het “gezonde” TSN Begeleiding BV, dat sinds 1 januari 2016 verantwoordelijk is voor de thuiszorg in Groningen. Op 22 maart bleek echter dat ook TSN Begeleiding BV failliet werd verklaard omdat de beide BV's teveel financieel en juridisch met elkaar verweven bleken.

“Het is onbegrijpelijk dat de wethouder zich hierdoor heeft laten verrassen. Hij had er bovenop moeten zitten en zeker moeten weten dat er geen nieuwe problemen zouden ontstaan”, aldus Dijk.

Begin dit jaar bleek dat ruim 150 cliënten al weken geen thuiszorg meer kregen. Toen waren het de FNV en de SP die deze problemen moesten aankaarten omdat de gemeente nergens van wist.

“Dit stadsbestuur van D66, VVD, PvdA en GL blijft heilig geloven dat de markt het wel oplost. Daarmee leggen zij het lot van mensen die van thuiszorg afhankelijk zijn in handen in handen van een marktpartij, die deze problemen en ellende niet zal oplossen”, alsdus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk