Verzeker het eigen risico mee in zorgverzekering minima

8 juli 2016

Verzeker het eigen risico mee in zorgverzekering minima

De gemeenteraad van Groningen heeft ingestemd met het SP-voorstel om het eigen risico mee te verzekeren in de collectieve zorgverzekering voor minima. Daarnaast pleit het voorstel ervoor om de premies voor deze collectieve zorgverzekering te verlagen.

"Zolang dit kabinet weigert het eigen risico af te schaffen, zullen wij op lokaal niveau ons uiterste best moeten doen om de pijn van eigen risico te verzachten", aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.

De SP deed het voorstel omdat het aantal mensen dat de premie voor de zorgverzekering niet betaalt volgens het CBS in vijf jaar met ruim 22% is toegenomen tot 298.000. Daarnaast blijkt u onderzoek van TNS NIPO dat één op de vijf mensen wel eens zorg vermijdt of uitstelt vanwege het eigen risico hetgeen in veel gevallen de klachten verergert en uiteindelijk leidt tot hogere zorgkosten.

Dijk: "Naast het menselijke leed dat het vermijden van zorg met zich meebrengt, kost het de samenleving als geheel ook nog een meer".

Tijdens de algemene beschouwingen in de gemeenteraad deed de SP nog vier voorstellen om de toegenomen tweedeling in de stad te verkleinen. De voorstellen tegen de verkoop en voor het bouwen van meer sociale huurwoningen, het eerder toekennen van een inkomenstoeslag voor mensen die langdurig in armoede verkeren en het versnellen en intensiveren van de wijkvernieuwing in Selwerd konden niet op voldoende steun rekenen. Het voorstel om meer te investeren in wijken met problemen werd wel aangenomen.