SP: Zorg voor veilig en betaalbaar OV

18 januari 2017

SP: Zorg voor veilig en betaalbaar OV

Foto: SP Groningen

De Groninger SP-raadsfractie vindt het verhogen van prijzen van de Eurokaartjes in de bus onverstandig. Het OV-bureau wil de Eurokaartjes duurder maken zodat meer reizigers overstappen naar de OV-chipkaart. Dit zorgt ervoor dat het busvervoer voor vele Stadjers duurder zal worden. Met name bewoners uit Beijum, Lewenborg, Selwerd, Paddepoel, Vinkhuizen en Hoogkerk maken veel gebruik van de Eurokaartjes en zullen de prijsstijging gaan merken.

Volgens het OV-bureau zorgt het gebruik van Eurokaartjes voor onveiligheid in het OV.

SP-raadslid Wim Koks: "De veiligheid van onze buschauffeurs is natuurlijk erg belangrijk, maar er zijn andere manier te bedenken om hun veiligheid te garanderen. Het is absurd om de busprijzen te verhogen en zo het OV minder toegankelijk te maken."

De SP-fractie stelt voor om de Eurokaartjes niet meer door de chauffeurs in de bus te laten verkopen, maar deze door middel van automaten op stations en in de bussen te verkopen.

"Nu moeten chauffeurs met eigen geld de Eurokaartjes uit een automaat in hun kantine inkopen. Laat reizigers zelf deze kaartjes uit een automaat kopen, dan hebben chauffeurs geen grote hoeveelheden kleingeld meer op zak en hoeven de prijzen van buskaartjes niet te stijgen", aldus Koks.

Woensdagmiddag bespreekt de raadscommissie Beheer en Verkeer de prijsverhoging van de Eurokaartjes. De SP-fractie roept wethouder Paul De Rook op om de prijsverhoging te voorkomen.