Bewoners Selwerd houden schimmelexpositie en bieden wethouder Van Der Schaaf een slak aan

8 november 2017

Foto: SP

Afgelopen dinsdag hielden huurders in Selwerd een schimmelexpositie. Hier lieten zij aan wethouder Roeland van der Schaaf zien in welke mate zij last hebben van schimmel, vocht, tocht en kou. Daarnaast boden zij de wethouder een slak aan als symbool voor de tergend langzame manier waarop De Huismeesters te werk gaat.

Huurders in Selwerd eisen dat corporatie De Huismeesters hun woningen renoveert en er concrete wijkvernieuwingsplannen worden gemaakt. Het verwijderen van de schimmel, een extra ventilatiesysteem en spouwisolatie, is volgens de SP en bewoners niet genoeg om de problemen nu echt eens op te lossen.

Hieronder een aantal citaten van de bewoners die getroffen zijn:

“Door de kou heb ik dikkere dekbedden moeten kopen en ik heb het nu nog steeds koud ‘s nachts.”

“Huurders betalen elke maand keurig de huur, terwijl de verhuurder niets doet aan onderhoud en verbeteringen aan de woning.”

“Mijn kinderen zijn ziek geworden en door de schimmel worden ze maar niet beter.”

“Na een woningruil zegt de Huismeesters dat ik het huis zo geaccepteerd heb. Nu gebeurt er al 5 jaar niets.

Wethouder Roeland van der Schaaf, die bij de bijeenkomst werd geïnterviewd, zei onder andere het volgende over de situatie:

"Wat er precies met de woningen moet gebeuren daar moeten we met De Huismeesters naar kijken, maar dat het zo niet langer kan ben ik helemaal met de bewoners eens."

De Huismeesters kwam op eigen initiatief langs en reageerde verdedigend op de klachten van bewoners. Weer gaf de woningbouwcorporatie aan in gesprek te willen gaan en weer zijn de klachten genoteerd. Daarnaast houdt de corporatie zich vast aan een proef met tien woningen. De resultaten van dit onderzoek en een actieplan laten nog steeds op zich wachten. Dit terwijl de bewoners nog elke dag met deze schrijnende situatie opgezadeld zitten.

SP-Fractievoorzitter Jimmy Dijk:

"Huurders leven al jaren in de kou. Corporatie De Huismeesters moet aanpakken in plaats van pleisters plakken. Er moet gerenoveerd worden. Door te isoleren, te verduurzamen en te ventileren moeten de huizen bewoonbaar en schimmelvrij worden. Dit kan en mag geen jaren duren."

Recente mediaberichten hierover:

- Schimmel en kou in Selwerd: 'Ik ga hierdoor in mijn eigen huis langzaamaan dood' (+video) (Dagblad van het Noorden)
- Huurders: Renovatie in Selwerd heeft de snelheid van een slak (Dagblad van het Noorden)
- Boze huurders bieden wethouder Van der Schaaf slak aan (OOG)