Knokken voor gezonde huizen in Paddepoel Zuid-Oost

23 januari 2018

Knokken voor gezonde huizen in Paddepoel Zuid-Oost

Foto: SP

Donderdag 18 januari organiseerde de SP een avond met bewoners van de Dierenriemstraat, de Weegschaalstraat en de Lierstraat. Vorig jaar was de partij er al op bezoek, maar met de klachten van bewoners heeft de corporatie niets gedaan. Op de avond besloten de huurders tot gezamelijke actie en stelden eisen op. Gezond wonen is de belangrijkste eis.

Oorzaken van de problemen zijn 50 centimer water in de kruipruimte, tocht en slechte isolatie. Hierdoor zakken huurders door de vloeren, is het koud en zijn er vele gezondheidsklachten: kinderen met ademhalingsproblemen, benauwdheid en astma. Daarbij betaalt een deel van de huurders de hoofdprijs van meer dan 700 euro per maand.

De verhalen over de erbarmelijke staat waarin de woningen verkeren zijn ontluisterend. Enkele huurders wonen er al bijna vanaf het moment dat de huizen opgeleverd werden, ongeveer 50 jaar geleden:

'Nooit problemen gehad, het werd goed onderhouden en we woonden er altijd met plezier. Tot een jaar of vijftien geleden: we begonnen problemen met vocht te krijgen en daarna ook allerlei andere problemen zoals schimmel, stank en tocht.'

Dit alles vormt een aanslag op het dagelijkse leven: er is een slakkenplaag; eten, boeken en kasten verschimmelen, en pannen moeten bijvoorbeeld eerst worden afgewassen voor er in gekookt kan worden.