h

Meld klachten WMO-vervoer

12 februari 2018

Meld klachten WMO-vervoer

Mensen die vanwege handicaps zijn aangewezen aan het WMO-taxi vervoer, zijn de afgelopen maanden (weer eens) getrakteerd op de kwalijke gevolgen van de marktwerking in de zorg. Daarom vragen we u klachten ons te melden.

Nadat BIOS een aantal jaren naar tevredenheid dat vervoer voor zijn rekening heeft genomen vond de gemeente het nodig dat vervoer over te doen naar Connexion. En jawel, dat hebben de klanten van het WMO-vervoer gemerkt.

Vanaf half december kwam de klachtenstroom op gang. Bijna 150 in twee weken tijd (op de klachtenlijn van de gemeente: 050-3674200)

  • Taxi’s komen veel te laat waardoor allerlei afspraken van mensen met de ziekenhuizen, cursussen, familiebezoek of het halen van de trein de mist in gaan. Soms moeten mensen uren op hun taxi wachten;
  • Opeens kan de eigen bijdrage niet meer via een machtiging van de bankrekening betaald worden: het moet contant bij de chauffeur;
  • Regelmatig is de taxicentrale onbereikbaar;
  • Reserveren via internet kan niet meer;
  • Mensen afhankelijk van een rolstoel krijgen een gewone taxi voor hun neus en omgekeerd rijden bij anderen juist busjes voor;
  • Voor een deel rijden onervaren chauffeurs op de taxi’s waarbij halverwege de middag veel taxi’s worden ingezet voor leerlingenvervoer dus kunnen andere klanten wachten;
  • Van te voren even bellen met “Ik kom er aan.” is er niet meer bij, met als gevolg dat mensen buiten in de kou staan te wachten of haastje-repje met hun fysieke beperking naar buiten moeten als de taxi op de stoep staat;

Let wel: niets slechts over de taxichauffeurs. Die zijn over het algemeen zeer behulpzaam maar afhankelijk van Connexion die zijn zaakjes niet goed voor elkaar heeft.

De SP-fractie in de gemeenteraad heeft half januari samen met het CDA schriftelijk de wethouder aan de tand gevoeld. 

De antwoorden zijn net binnen: 

“Ja, er zijn aanloopproblemen geweest, ja kinderziektes maar nu is alles op orde en is de kwaliteit weer als vanouds."

Is in het kort de samenvatting van het antwoord. Behalve de mogelijkheid via internet reserveren, dat is nog niet voor elkaar.

Nou heeft de SP de laatste weken ook minder klachten gekregen. Laten we hopen dat de wethouder gelijk heeft maar het kan ook zo zijn dat mensen niet meer klagen.

Aan u een oproep

Meld uw klachten bij de gemeente (050-3674200) maar ook bij de SP. Telefonisch of via de mail bij:

Wim Koks, SP-gemeenteraadslid

Hij is te bereiken via telefoonnummer: 06-11227385 
of via de e-mail: whkoks@raad.groningen.nl

Als de klachten blijven aan houden onderneemt de SP verder aktie en dan steviger dan een brief met vragen.

En tot slot het blijkt maar weer: stop de marktwerking in de zorg, het openbaar vervoer, de thuiszorg en al die overheidstakken waar mensen van afhankelijk zijn. Markwerking jaagt de kosten omhoog, verlaagt de kwaliteit en biedt uitsluitend financieel voordelen voor de aandeelhouders en eigenaren.

U bent hier