SP: “Buschauffeurs in Groningen verdienen betere werkomstandigheden.”

3 juni 2018

SP: “Buschauffeurs in Groningen verdienen betere werkomstandigheden.”

Foto: Alfenaar

Een werkrooster waar je tot op de seconde staat ingepland. Plaspauzes passen daar niet in. Dus je rijdt maar door, dag in, dag uit. Ondertussen worden de roosters nóg krapper, alles moet nóg sneller. Passagiers missen steeds vaker de bus. En een fatsoenlijke loonsverhoging voor dit werk zit er niet meer in. Want het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.

Om buschauffeurs in en rondom Groningen te ondersteunen bij hun strijd voor betere werkomstandigheden en een acceptabel loon, diende de SP samen met PvdA, Partij voor de Dieren en Stad & Ommeland in de Groninger gemeenteraad een motie in.

In deze motie wordt via het OV-bureau Groningen Drenthe een oproep gedaan aan de noordelijke werkgevers in het busvervoer om een houding aan te nemen dat juiste arbeidsvoorwaarden voor haar werknemers mogelijk maakt. Momenteel is er arbeidsonrust onder de buschauffeurs: er is onvoldoende tijd voor rust, een hoge werkdruk en ze gaan er qua loon weinig op vooruit.

Raadslid Marjet Woldhuis van 100% Groningen was helaas door ziekte afwezig bij de raadsvergadering van woensdag 30 mei. Het voorstel kreeg daardoor precies de helft van de raad achter zich; met als gevolg dat de stemmen werden gestaakt. Bij de volgende gemeenteraad (op 27 juni) zal de motie opnieuw in stemming worden gebracht.

SP-raadslid Wim Koks:

“Het busvervoer is populair onder reizigers. Hierdoor stijgt momenteel de werkdruk voor de buschauffeurs. Zij verdienen dan ook betere arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden. Wij roepen 100% Groningen op om achter de buschauffeurs te staan en voor onze motie te stemmen komende maand.”

De gemeente Groningen vormt samen met de provincies Groningen en Drenthe het bestuur van het OV-bureau, de opdrachtgever voor het busvervoer. Ook de SP-fracties in die provincies is gevraagd de motie in te dienen.

De SP steunt de strijd van de buschauffeurs voor betere werkomstandigheden. U ook? Laat uw gegevens achter via https://doemee.sp.nl/