SP: OZB-verhoging onnodig en oneerlijk

28 maart 2019

SP: OZB-verhoging onnodig en oneerlijk

De gemeenteraad heeft woensdag 27 maart besloten de onroerende zakenbelasting (OZB) voor woningen te verhogen. De SP is daar fel tegen in gegaan. Woningbezitters in Groningen gaan betalen voor investeringen die dit college wil doen bijvoorbeeld in het stadhuis en de binnenstad. Daarbij wordt van bedrijven geen extra bijdrage gevraagd. Dat is dus onnodig en oneerlijk.

De SP wil dat bedrijven meer belasting gaan betalen. Op dit moment is de belasting voor werkenden ongeveer 3 keer zo hoog. Toch besluit dit gemeentebestuur om bedrijven te ontzien met deze belasting.

SP-raadslid Bob de Greef:

“Wat dat betreft is dit college, met GroenLinks als grootste partij, vooralsnog het McDonalds-college. Het oogt mooi met felle kleurtjes en mooie groene praatjes, maar: de sla is bespoten, je krijgt een stuk net-geen-vlees tussen twee stukken karton, de saus is veel te zout en na een half uur houdt het goede gevoel dat je had op en ben je er moe en misselijk van. Mooie marketing inclusief het groener laten lijken dan het is, maar ondertussen belast dit college de huurders en Jan Modaal en niet het kapitaal.”

Vandaar dat de SP heeft voorgesteld, dat als de OZB wordt verhoogd de rekening ook bij bedrijven te leggen. Voor mensen is hun woning namelijk geen investering om nog meer geld te verdienen. Het is een huis om in te wonen, waar vaak een flinke schuld op rust. Daarom mogen bedrijven die geprofiteerd hebben van de economische groei wat de SP betreft extra gaan betalen.