SP: “Sociale kaalslag in zorg en ondersteuning moet voorkomen worden”

15 mei 2019

SP: “Sociale kaalslag in zorg en ondersteuning moet voorkomen worden”

Foto: SP

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk maakt zich ernstige zorgen over de sociale kaalslag die het college van burgemeester en wethouders van plan is om op de zorg in Groningen te plegen. Zowel voor de hulp en ondersteuning voor jeugd, de WIJ-teams en de huishoudelijke zorg zijn vanaf 2020 forse bezuinigingen door het college begroot.

De bezuinigingen lopen op van 5,25 miljoen euro in 2020 tot 11,3 miljoen euro in 2022. Volgens de SP zijn deze bezuinigingen onverantwoord en zijn er andere keuzes te maken zodat zorg- en hulpbehoevenden niet worden getroffen.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Deze sociale kaalslag zal grote gevolgen voor onze buurten, wijken, dorpen en mensen in Groningen hebben. Er zijn echt andere politieke keuzes te maken.”

Deze week bespreekt de gemeenteraad de begroting en de plannen van het nieuwe GroenLinks-PvdA-D66-CU-college.

“Er is de afgelopen jaren al zoveel bezuinigd op de zorg en ondersteuning voor mensen die dat nodig hebben. Nu de economie groeit, is het de hoogste tijd dat de coalitiepartijen andere keuzes maken en kiezen voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben.”, aldus Dijk.

Deze woensdag worden alle onderwerpen in verschillende raadscommissies besproken. Volgende week vergadert de gemeenteraad over alle plannen en de begroting. Tijdens deze gemeenteraadsvergadering worden uiteindelijke de beslissingen genomen.