Huurders Bloemenbuurt tegen Nijestee: “Vandaag felicitatie, morgen renovatie?!”

11 september 2019

Huurders Bloemenbuurt tegen Nijestee: “Vandaag felicitatie, morgen renovatie?!”

Foto: Lisa de Leeuw

Huurders uit de Bloemenbuurt van de Oosterparkwijk maakten afgelopen maand samen met de SP een zwartboek van achterstallig onderhoud door Nijestee. Eerder kwamen circa 50 huurders bijeen op een door de SP georganiseerde bijeenkomst. De corporatie verricht helemaal geen of heel slecht onderhoud aan de woningen. Hierdoor zitten de huurders met klachten van tocht, vocht en lekkage. De huurders boden het zwartboek aan tijdens het 100-jarige bestaan van Nijestee.

Daarvoor had Nijestee alle raadsleden uitgenodigd om een fietstocht langs hun vastgoed te maken. De huurders feliciteerde Nijestee vandaag, maar eisten renovatie van hun woningen en nodigden Nijestee en de raadsleden uit om ook in de Bloemenbuurt langs te komen.

Foto: SP
Huurder Rika: “Afgelopen weekend lekte er water door het plafond en stroomde het water langs de muren van de slaapkamer van mijn kinderen. Het is mooi dat Nijestee honderd jaar bestaat, maar ik vier bepaald geen feestje nu.”

De huurders willen dat Nijestee goed onderhoud gaat plegen en stopt met slechts plak- en pleisterwerk verrichten. In het zwartboek wordt geëist dat Nijestee voor 1 november met een uitgewerkt plan komt. De SP en de huurders trekken samen op en roepen Nijestee op een plan te maken.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Nijestee moet samen met de huurders een samenhangend en volledig plan voor de buurt gaan maken. De huurders betalen iedere jaar meer huur. Daar horen zij goed onderhouden woningen voor terug te krijgen.”

De SP werkt in meerdere buurten met huurders samen om de leef- en woonomgeving te verbeteren. Eerder waren er acties met huurders van Nijestee uit Selwerd, Paddepoel en Vinkhuizen.

"Deze problemen staan niet los van elkaar. Het kabinet bezuinigt fors op de sociale woningbouw, huurders hebben amper nog zeggenschap over de corporaties en corporaties worden steeds groter en werken steeds bureaucratischer. Die tendens moet gekeerd worden en daar werken wij samen met zoveel huurders aan." Aldus Dijk.

Corporatie Nijestee gaf aan geen concrete renovatieplannen te hebben. Wel gaat directeur Pieter Bregman volgende week bij enkele huurders langs om te kijken. De huurders en de SP vinden het goed dat directeur Bregman langskomt, maar zullen ook dan eisen dat er een samenhangend en volledig plan komt voor renovatie van de Bloemenbuurt.

Foto: Lisa de Leeuw
Huurder Rika: "Komt dat plan er niet, dan zullen wij onze acties opvoeren door de huurcommissie in te schakelen en een beroep op de wethouder en gemeenteraad te doen."