SP: gemeente moet snel met oplossing komen voor A7-lawaai in Hoogkerk en de Buitenhof

18 december 2019

De SP wil dat er snel een oplossing komt voor de omwonenden bij het deel van de A7 waar de overlast zo hoog is. Twee weken geleden ging het bij de raadscommissie over het weggedeelte dat bij Hoogkerk ligt.

In 2018 zou er geluiddempend asfalt gaan liggen bij het stuk snelweg vanaf Laan van de Vrijheid tot aan de viaduct bij Roderwolderdijk. Nu staat de aanpassing pas voor 2024 gepland. In tussentijd zitten de omwonenden met grote geluidsoverlast door het verkeer, wat al jaren enorm is. Zelfs met dubbele beglazing en oordoppen is het moeilijk te behappen.

Eerst zou het Rijk bijspringen, maar het Rijk brak haar belofte. De provincie springt wel bij.

SP-raadlid Wim Koks:

“Behalve het Rijk dat zo slecht met haar inwoners omgaat, is het handelen van de gemeente ook zeer slecht. Uren voordat de brief verzonden werd, kreeg bewonersorganisatie van de A7 een telefoontje. Als het college juist had willen handelen dan was eerder contact op zijn plaats geweest. Daarnaast geeft de brief geen enkel perspectief aan de bewoners.”

De wethouder heeft aangegeven dat de gemeente misschien toch de knip gaat trekken om de problemen op te lossen. In het eerste kwartaal van 2020 komt er een voorstel.

Aan deze vage beloftes hebben de omwonenden in Hoogkerk voorlopig niks. Het wordt tijd dat de gemeente die duidelijkheid zo snel mogelijk gaat geven. SP-raadslid Wim Koks heeft dinsdag 10 december de Wijkraad in Hoogkerk bijgewoond om de  stand van zaken met de bewoners te bespreken.

Reageren? Graag!
Mail naar fractiegroningen@sp.nl