Huurders Westindischekade eisen compensatie van Lefier

21 januari 2020

Huurders Westindischekade eisen compensatie van Lefier

Foto: SP

De huurders van de Westindischekade eisen compensatie voor verlies van woongenot. Het afgelopen jaar stonden hun balkons in de stutten omdat deze onveilig waren. Eerder viel een balkon door schade en achterstallig onderhoud naar beneden. Slechts enkele huurders zijn hiervoor wel gecompenseerd, vele anderen niet.

Met een petitie eisen de huurders compensatie door huurkorting voor alle huurders. Ondertussen doen bijna 50 huurders mee met de acties voor een huurkorting. De SP ondersteunt de acties door de huurders te organiseren en samen eisen te laten stellen.

Huurders Hielke Triemstra: “Dat enkele huurders wel zijn gecompenseerd en andere niet. Maar alle huurders moeten gecompenseerd worden. Wij houden vol en zijn samen sterk.”

Foto: SP

De huurders die niet gecompenseerd zijn maar wel overlast hebben ervaren, namen weer contact op met de SP.

Woordvoerder Jurjen Huisman van de SP:

“In 2016 hielden we samen de sloop van de Westindischekade tegen. In 2018 zorgden we samen voor renovatie met CV, isolatie en ventilatie in de woningen. Het jaar 2020 wordt het jaar dat waarin we een huurkorting voor alle huurders gaan afdwingen bij Lefier.”

Uit eerdere uitspraken van de huurcommissie kwam naar voren dat de eerdere compensatie bij enkele huurders meer dan terecht was, maar dat andere huurders ook recht hadden op compensatie. Huisman: “Hier heeft Lefier te weinig mee gedaan. Het zou hen sieren een huurkorting toe te kennen omdat veel huurders maanden lang hun balkons niet konden gebruiken en overlast ervaarden.”

De huurders en de SP overhandigden gistermiddag de petitie. Lefier krijgt vervolgens maximaal drie weken de tijd om op de eisen van de huurders in te gaan.