SP: “Uitvoerende werkers horen bij gemeente in dienst te zijn”

19 januari 2020

SP: “Uitvoerende werkers horen bij gemeente in dienst te zijn”

Afgelopen woensdag stelde de SP in de gemeenteraad voor om alle koffieautomaten bij de gemeente Groningen weg te halen en weer koffieheren en -dames in dienst te nemen. De helft van de mensen in de gemeente is praktisch opgeleid en er zitten duizenden mensen thuis die graag aan het werk willen. Daarbij horen koffie & catering, schoonmakers, beveiligers en bv. ook goede ICT-mensen bij de praktische ondersteuning van alles dat de gemeente doet.

In de discussie over het inkoopbeleid van producten en diensten die de gemeente nodig heeft stelt de SP daarnaast voor om het aantal aanbestedingen flink te beperken.

SP-raadslid Bob de Greef:

“Er gaat veel tijd, energie en geld verloren in het marktcircus van aanbestedingen. De gemeente moet subsidierelaties aangaan of zelf taken uitvoeren zodat zekerheid en publieke moraal kan groeien. Zo kiezen we voor mensen boven centen en voor de samenleving boven winsten”

In totaal deed de SP tien voorstellen om het inkoopbeleid van de gemeente Groningen te verbeteren. Zo ook moet de thuiszorg weer onderdeel van de gemeente worden en wordt er bij het inkopen van diensten gekozen voor welzijn, zorg, reïntegratie en onderwijs. Daarnaast kiest de gemeente voor subsidierelaties, en gaan toeleveranciers bij de gemeente plannen inleveren over hoe zij afval dat geleverde producten achterlaten, of producten zelf na afschrijving, adequaat verwerkt kunnen worden.

De Greef: “De SP kiest voor een aanpak waarin samenwerking vooropstaat, in plaats van concurrentie. Wij willen dat de gemeente (subsidie)relaties aangaat voor de lange termijn, zodat we een hoge kwaliteit kunnen garanderen bij diensten die de gemeente levert. En houden we meer zeggenschap, democratische controle, kennis en kunde bij de gemeente zelf.”