SP wil inkomensondersteuning voor jongeren zonder zoek- en wachttijd

8 april 2020

SP wil inkomensondersteuning voor jongeren zonder zoek- en wachttijd

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk wil dat jongeren tot 27 jaar die hun werk verliezen meteen recht op bijstand van de gemeente krijgen. Momenteel moeten jongeren die hun werk verliezen eerst een maand wacht en op zoek gaan naar werk voordat zij recht op een bijstandsuitkering hebben.

Bij de SP komen sinds de coronacrisis meerdere signalen binnen van jongeren die van het ene op het andere moment hun werk verloren zijn.

Volgens de SP moeten jongeren en mensen juist nu op de steun van de overheid kunnen rekenen zodat jongeren niet nog verder in de problemen komen. Ook de PvdA wil dat de zoek- en wachtplicht voor bijstand voor jongeren nu geschrapt wordt.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Waar jongeren van de ene op de andere dag hun werk en inkomen verliezen, moeten zij de vaste lasten wel gewoon doorbetalen. De zoek- en wachttijd voor jongeren is sowieso al vreemd, maar zeker nu moet deze regel geschrapt worden.”

Tijdens de raadscommissie kaartte de SP en PvdA dit probleem aan. Het college van burgemeester en wethouders gaf aan soepel om te gaan met deze zoek- en wachttijd.

Dijk: “Dit is voor ons onvoldoende. De zoek- en wachttijd moet geschrapt worden. Ik roep jongeren die in de problemen op om zich bij de SP te melden.”

De SP Groningen krijgt meerdere meldingen en signalen van mensen die in de problemen zitten door de cororacrisis. Onder andere van mensen die hun werk en inkomen verliezen en waar de overheidsmaatregelen tekortschieten en mensen met cruciale beroepen die moeten werken zonder voldoende beschermende middelen.

Reageren? Graag!
Mail naar groningen@sp.nl