SP-voorstel: “Richt een Sociaal Investeringsfonds voor sociale vooruitgang op”

10 november 2020

SP-voorstel: “Richt een Sociaal Investeringsfonds voor sociale vooruitgang op”

Foto: SP

De SP Groningen wil dat de gemeente Groningen een sociaal investeringsfonds opricht. De gemeente spaart met een Stedelijk Investeringsfonds wel voor grote investeringen in de infrastructuur en bouwprojecten. De SP wil dat de gemeente dit ook gaat doen voor investeringen in inkomensondersteuning en armoedebestrijding.

Volgens de partij loopt de gemeente Groningen hierin ver achter op andere gemeenten. Woensdag tijdens de behandeling van de begroting zal de SP een voorstel indienen voor een Sociaal Investeringsfonds.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Al jaren zegt het gemeentebestuur dat er geen geld is om mensen met een laag inkomen eerder inkomensondersteuning te bieden. Maar we zien wel dat er steeds extra miljoenen aan de binnenstad, Grote Markt en Kunstwerf worden uitgegeven.”

De gemeente Groningen is één van de weinige gemeenten die pas na 5 jaar inkomensondersteuning biedt bij mensen met een langdurig laag inkomen. De SP wil dat dit na 3 jaar wordt toegekend.

“Om voor dit soort vooruitgang geld beschikbaar te stellen, willen we een Sociaal Investeringsfonds oprichten. Zeker met de economische gevolgen van de coronacrisis moeten daar geld voor opzij zetten.” Aldus Dijk.

De SP hoopt op steun van linkse, christelijke en lokale partijen. Dijk: “Met de steun van deze partijen zou er een grote meerderheid ontstaan waarmee de solidariteit in de samenleving georganiseerd kan worden. Als de coronacrisis iets geleerd heeft, is dat mensen van individualisme naar samenwerking willen. Een Sociaal Investeringsfonds kan hier een mooie uitwerking van zijn.”

Woensdag tijdens de behandeling van de begroting zal de SP een voorstel indienen voor een Sociaal Investeringsfonds. De bespreking van de gemeentebegroting begint om 15.00 uur.