Huurders Radiumstraat eisen ook renovatie

14 januari 2021

Huurders Radiumstraat eisen ook renovatie

Foto: SP

Donderdagavond organiseerde de SP Groningen een digitale bijeenkomst met huurders uit Vinkhuizen. Huurders van de Radiumstraat en omgeving hebben contact met de SP opgenomen omdat zij niet in de renovatieplannen van Nijestee voor de rest van de buurt zijn meegenomen.

“Neem ons mee in de renovatieplannen van de rest van de buurt”

Daarom willen de huurders van de Radiumstraat dat Nijestee voor maandag 18 januari om 12 uur toezegt dat hun woningen binnen een jaar gerenoveerd worden. Zo niet, dan volgen er verder acties van de huurders en de SP.

Huurder Lianne Tap: “Onze woningen zijn echt aan renovatie toe. De kozijnen zijn rot en huurders hebben last van vocht, tocht, schimmel en kou. Het is ongezond en we betalen ook nog eens teveel huur voor deze slecht onderhouden woningen.”

De huurders van de Radiumstraat vinden de manier waarop Nijestee werkt onlogisch en inefficiënt.

Huurder Laura Eissens: “Waarom nemen ze ons niet mee in de renovatieplannen? Wij wachten al jaren. Moeten we nu nog weer jaren langer wachten? Wij willen maandag van Nijestee horen waar we aan toe zijn.”

De huurders willen voor maandagmiddag 12 uur duidelijkheid en zekerheid hebben over de plannen die Nijestee met hun woningen heeft.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Huurders zoals Lianne en Laura hebben volkomen gelijk. Onze volkshuisvesting is afgebroken en huurders, woningenzoekenden en hun gezinnen betalen daar de prijs van. We zien in Groningen steeds meer huurders die opstaan om isolatie en woningverbeteringen af te dwingen. Zij verdienen in raad en daad onze steun.”

Ook Doreen Weening en Azza Heles, kartrekkers van eerdere huurdersacties in naastgelegen buurten in Vinkhuizen, steunen hun wijkgenoten. Zij hebben samen met de SP al eerder succesvolle acties gevoerd waardoor hun woningen opgeknapt zijn.