Brede steun voor meer waardering en betere beloning zorgverleners

1 juni 2021

Brede steun voor meer waardering en betere beloning zorgverleners

Foto: SP

Met een spandoek van 25 meter breed toonde de SP Groningen zich vandaag solidair met zorgverleners. Al ruim voor de coronopandemie gaven werknemers en vakbonden aan dat de waardering en beloning beter moeten om personeel voor de zorg te behouden.

Volgens de SP maakte de coronapandemie duidelijk welke beroepen onmisbaar zijn voor onze samenleving. De toenemende aandacht en waardering die er het afgelopen jaar voor cruciale beroepen was, moet volgens de SP dan ook uitbetaald worden in meer waardering en betere beloning.

Ook de vakbond FNV is blij met de aandacht voor meer waardering voor zorgverleners.

FNV-woordvoerder en vakbondsfunctionaris in het UMCG Erna van Sinttruijen: “Op dit moment lopen de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de UMC medewerkers. Deze cao is al op 1 januari afgelopen. Er wordt dus al ruim 5 maanden onderhandeld door de vakbonden en werkgevers.”

Er wordt door de werkgevers geen loonsverhoging geboden. Wat volgens de FNV betekent dat men geld moet inleveren omdat er ook een hogere pensioenpremie en inflatie is. Dit is voor de FNV onacceptabel.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Al meer dan een jaar werken mensen in de zorg keihard om mensen met corona te verplegen. Ze werken extra uren en diensten, raken niet zelden overbelast en lopen zelf ook risico om besmet te raken. We roepen op om steun aan de helden van de zorg kenbaar te maken.”

De plaats van het spandoek en de timing zijn bewust gekozen. “Niet alleen in onze ziekenhuizen, maar op vele andere plekken, werkten mensen met onmisbare beroepen die niet altijd voldoende beloond worden. En juist nu het in onze ziekenhuizen wat IC-opnames iets beter lijkt te gaan, moeten we deze cruciale beroepen niet vergeten.” Aldus Dijk.

Naast het megaspandoek en de petitie zullen SP’ers de komende tijd in gesprek gaan met mensen over meer waardering en beloning voor mensen met cruciale beroepen.

Dijk: “Nu de vaccinatie op gang komt en er meer versoepelingen worden doorgevoerd, moeten we niet terug naar het oude normaal. Het is tijd voor een nieuwe economie en voor nieuwe solidariteit.”

Wij roepen iedereen op om de petitie te tekenen en hiermee steun aan de helden van de zorg kenbaar te maken. De petitie is hier te vinden.