SP wil dat gemeente ingrijpt bij verkamering en verstudiorisering Indische Buurt

11 augustus 2021

De gemeenteraadsfractie van de SP wil dat het college van burgemeester en wethouders ingrijpt bij de verkamering en verstudiorisering van de meerdere straten in de Indische Buurt.

De Stichting Kop Indische buurt, die de belangen van bewoners van de Bankastraat, Riouwstraat en Billitonstraat, stuurde de gemeenteraad een brandbrief. Hierin geven zij aan dat steeds meer woningen worden opgekocht door pandjesbazen en beleggers om kamer en studio’s te verhuren.

De SP-fractie vindt het onacceptabel dat dit nog steeds aan de orde is en wil dat wethouder Van der Schaaf meer doet om dit tegen te gaan.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Buurten raken uit balans, jongeren worden uitgebuit en huisjemelkers en beleggers worden slapend rijk. Hoe lang moet het nog duren voordat de politiek eindelijk eens echt ingrijpt en een einde maakt aan deze problemen?”

De SP vindt al jaren dat de maatregelen van de gemeente onvoldoende zijn en dat er te laks met deze problemen wordt omgegaan.

Dijk: “We kennen de problemen uit de Schildersbuurt, Korrewegwijk, Oranjebuurt, Rivierenbuurt en vele andere buurten. Telkens is het patroon hetzelfde: toch weer nieuwe verstrekte vergunningen, toch nieuwe verhuurpanden erbij, toch minder gezinnen en meer (internationale) studenten."

Door middel van schriftelijke vragen wil de SP-fractie weten wat het college van burgemeester en wethouders hieraan gaat doen.

“Net als bij de jarenlange overlast van studentenpanden in de Schildersbuurt, moet het college nu met een beter verhaal komen om problemen aan te pakken en op te lossen. Wat ons betreft laten we de vergunningen van verhuurders voor kamerverhuur zo snel mogelijk vervallen.” Aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.