Coalitie negeert wens omwonenden en zet plannen voor Skaeve Huse door

18 oktober 2021

Coalitie negeert wens omwonenden en zet plannen voor Skaeve Huse door

In de gemeenteraad is ondanks grote bezwaren van omwonenden, de SP en de rest van de oppositie, ingestemd met de plannen voor een nieuwe maatschappelijke opvang in Harkstede. Deze opvang richt zich op mensen met hevige psychische problemen en/of verslavingsproblematiek.

Hoewel de SP dit soort maatschappelijke opvang enorm belangrijk vindt, kon de SP niet instemmen omdat het onderzoek en de inspraak door het gemeentebestuur niet is goed is uitgevoerd. Verder ligt de plek vlakbij een drukke weg waardoor een verkeersonveilige situatie ontstaat.

SP-raadslid Wim Koks:

“Het locatie-onderzoek was alleen al uiterst slecht, aanbevelingen uit een onderzoeksrapport werden niet overgenomen en er is nauwelijks iets gedaan met de bezwaren van omwonenden van waar de opvang komt te staan.”

Het plan werd geheel volgens de coalitielijnen erdoorheen gedrukt. De volledige oppositie was tegen.

“Dit is het zoveelste voorbeeld van een gemeentebestuur dat zich weinig aantrekt van oppositie uit de raad en omwonden en plannen er gewoon doorheen drukt. Dit ondermijnt het vertrouwen in de politiek en dwarsboomt goede plannen voor maatschappelijke opvang in onze gemeente.” Aldus Koks.

De SP wil dat er breder onderzoek wordt gedaan naar geschikte locaties voor opvang, en dat er meer samenwerking plaatsvindt met omliggende gemeentes. Daarnaast moet de inspraak in het vervolg goed geregeld zijn en moeten bewoners vanaf begin af aan mee worden genomen in de plannen voor opvang. Geschikte maatschappelijke opvang is volgens de SP hard nodig.

Reageren? Graag!
Mail naar fractiegroningen@sp.nl