SP deelt flyers uit aan werknemers Icopal en wil onderzoek naar gezondheid voor werknemers en omwonenden

5 oktober 2021

Foto: SP

SP’ers stonden vandaag aan de poort van Icopal om flyers uit te delen aan werknemers. In de flyer wordt gevraagd om contact op te nemen met SP indien zij informatie hebben rondom bitumenfabriek Icopal. De SP is benieuwd naar de gezondheidsveiligheid van de werkers.

Daarnaast wil de SP dat de GGD onderzoek doet naar de samenstelling en eventuele gezondheidsrisico’s van de uitstoot van het bedrijf.

Foto: SP
Het gemeentebestuur geeft in een reactie op vragen van de SP, GroenLinks en PvdA aan dat recente metingen aantonen (mei 2021) dat waarden voor de koolwaterstofemissie en de PAK’s uit de productie en recycling hoger zijn dan dat het activiteitenbesluit toestaat.

SP-raadslid Wim Koks:

“De SP wil in geen geval de werkgelegenheid in gevaar brengen, maar wel schone lucht voor omwonenden en gezonde werkomstandigheden voor de werkers van Icopal. Omwonenden spreken al langere tijd van stankoverlast, mogelijk afkomstig van het bedrijf. Omwonden willen daarom graag weten welke stoffen in de uitstoot van de Icopal-schoorstenen zit.”

Reageren? Graag!
Mail naar fractiegroningen@sp.nl