​SP gaat onderhandelen met GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren en ChristenUnie

20 april 2022

De SP gaat met GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren en ChristenUnie onderhandelen om tot een coalitieakkoord te komen. Dat is de uitkomst van een eerste ronde gesprekken die gevoerd werd met informateur Mattias Gijsbertsen. Dinsdag presenteerde deze zijn eindrapport.

Volgens SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk is dit voor de SP de beste samenstelling om haar programma waar te maken:

'Er moet wat gebeuren om de tweedeling in de maatschappij te bestrijden, er moet geïnvesteerd worden in wijken en buurten, en we moeten zeggenschap terugpakken. De markt moet worden teruggedrongen. Daar zijn deze partijen het beste voor.'

Vanmiddag zal de gemeenteraad een debat houden over het eindverslag van informatieproces. Daarna zal de SP tijdens het zogeheten formatieproces inhoudelijk onderhandelen met GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren en ChristenUnie om tot een gemeentebestuur te komen.

Jimmy Dijk zegt daarover dat hij verwacht dat de onderhandelingen binnen twee weken afgerond zijn: “We hebben de komende jaren te maken met een energiecrisis, een armoedecrisis, een wooncrisis en een zorgcrisis. Het is belangrijk dat we gaan leveren om het vertrouwen van mensen in de politiek terug te winnen. Wij hebben daar ideeën voor. Wij doen ons best om deze zoveel mogelijk waar te maken.”

De leden van de SP hebben op een ledenvergadering het laatste woord over coalitiedeelname van de SP.

Reageren? Graag!
Mail naar groningen@sp.nl