Bewoners De Poffert hebben al langere tijd te maken met sjezend verkeer

20 juni 2022

Bewoners De Poffert hebben al langere tijd te maken met sjezend verkeer

Foto: SP

Bewoners van De Poffert in de gemeente Groningen hebben al langere tijd last van verkeer dat veel te hard rijd door het Groningse deel van hun dorp. SP-raadslid Hans de Waard stelde vorige week vragen hierover aan de wethouder tijdens het politieke vragenuurtje.

De verkeerswethouder gaf als reactie aan dat er na maatregelen in 2019, geen klachten meer zijn ontvangen. De Waard: ‘Daar klopt helemaal niks van. Erg vreemd dat de gemeente de klachten niet herkent.’

Voormalig raadslid Wim Koks stelde in 2019 ook al vragen over de verkeerssituatie, maar de situatie is nog steeds net zo gevaarlijk volgens de bewoners.

SP-raadslid Hans de Waard neemt de klachten serieus en overweegt verdere (schriftelijke) vragen te stellen aan de wethouder over het probleem dat al jaren speelt:

‘Ik heb inmiddels gesproken met meerdere bewoners. Duidelijk is dat men goed zat is van de situatie.’

De gemeente Westerkwartier hebben volgens de bewoners al geruime tijd terug de juiste maatregelen genomen door duidelijke snelheidsborden en drempels te plaatsen.

In het Groningse deel zijn er ondanks maatregelen steeds problemen. Bewoners De Bock en Wijma aan RTV OOG: ‘We hebben wel zeker klachten gestuurd, maar er gebeurt niks mee. Onlangs heeft de politie op ons verzoek hier ook een meting uitgevoerd. Op vier verschillende momenten zijn de snelheden in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat 89% van het verkeer te snel rijdt. In bepaalde gevallen hebben we het over snelheden van boven de 100 kilometer per uur. Dan zit je richting het invorderen van het rijbewijs. Die gegevens hebben we gedeeld met de gemeente, maar daar krijg je dan geen reactie op.’

Reageren? Graag!
Mail naar groningen@sp.nl