Gemeenteraad Groningen: extra gaswinning is onacceptabel

1 juni 2022

Gemeenteraad Groningen: extra gaswinning is onacceptabel

Foto: SP

De voltallige gemeenteraad besloot vandaag om zich uit te spreken tegen verdere gaswinning als gevolg van vertraging van de bouw van een stikstoffabriek in Zuidbroek. De raad wil samen met de regio strijden tegen hogere gaswinning en bij een toekomstig besluit tot hogere gaswinning, gezamenlijk in beroep gaan.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

'Er kan niet langer gesold worden met de veiligheid van Groningers. De gaskraan moet zo snel mogelijk helemaal dicht. Afspraken en beloften mogen niet meer gebroken worden.'

Op 19 mei werd bekend dat de oplevering van de stikstoffabriek in Zuidbroek verdere vertraging oploopt. Deze fabriek is nodig om gas uit het buitenland geschikt te maken voor Nederlandse huishoudens. Gevolg van de vertraging is dat de Gasunie nu vraagt om 1,2 miljard kubieke meter extra gaswinning uit het Groningerveld.

De Groningse raad en bovendien alle overheden uit de provincie, vinden extra gaswinning onacceptabel en niet uit te leggen aan de Groninger bevolking. Zij willen dan ook dat de verhoging weer van tafel gaat.

Reageren? Graag!
Mail naar fractiegroningen@sp.nl