Succes: Op Naar Geen Markt In Het OV

4 oktober 2023

Succes: Op Naar Geen Markt In Het OV

Foto: Hans de Waard

Een initiatiefvoorstel geschreven door raadslid Hans de Waard over de markt in het ov is aangenomen. Met dit voorstel komt er een onderzoek naar de voor- en nadelen van een personeelsstichting. “We zetten hiermee een stap om de markt uit het openbaar vervoer te halen. Met een personeelsstichting halen we de buschauffeurs en andere medewerkers weg bij het vervoersbedrijf. De stakingen van het ov van een paar maanden geleden tonen wel aan dat het vervoersbedrijf die verantwoordelijkheid niet aan kan.”

De beloftes over de voordelen van privatiseringen zijn echter nooit uitgekomen. De belofte was meer reizen voor minder geld. De vervoersbedrijven bieden op de concessies en proberen voor het laagst mogelijke bedrag de rechten binnen te halen. De werknemers lijden daar onder. Er wordt namelijk steeds meer flexibiliteit geëist met als gevolg dat roosters onmogelijk vol te houden zijn. Vrij krijgen wordt steeds moeilijker en mensen zitten veel langer in onzekerheid wanneer ze moeten werken en hoeveel. Buschauffeurs rijden met onhaalbare dienstregelingen en voelen zich daardoor genoodzaakt om te hard te rijden of hun pauzes in te korten. Het verlenen van service aan reizigers of rustig naar de wc gaan of een kop koffie drinken tussendoor is er niet meer bij. Daarnaast is bijvoorbeeld het percentage buschauffeurs met een (geldig) EHBO diploma de afgelopen jaren afgenomen. Verder kent het openbaar vervoer veel mensen met een flexibel contract. Wanneer de nood hoog is kunnen deze mensen ingevlogen worden, maar de hoge werkdruk blijft. Het percentage werknemers dat wegens ziekteverzuim thuis zit, is tussen de 20 en 25 procent. Dit komt doordat de vervoersbedrijven de arbeidsvoorwaarden zoveel mogelijk willen inperken. Zij moeten immers zoveel mogelijk winst voor de aandeelhouders maken. Eén van de manieren om dit voor elkaar te krijgen is door werknemers meer laten werken voor minder geld.

. Het is daarom nodig dat de overheid hier regie neemt. We moeten er samen weer voor gaan zorgen dat reizigers weer de vrijheid krijgen om te gaan en staan waar ze willen en werknemers goed werk hebben en een goede dienst kunnen leveren. Als zesde gemeente van Nederland moeten we voorop lopen en kunnen we laten zien hoe wij de uitdagingen voor de toekomst aangaan. We moeten aan Nederland laten zien dat we verder kijken dan de belangen van de markt. Dit doen we al op met de huishoudelijke zorg, in de schuldhulpverlening en beschermingsbewind, met het in dienst nemen van de schoonmakers, door meer regie te voeren op woningbouw en volkshuisvesting, in de jeugdhulp en met onze energievoorziening. Wat de SP betreft voegen we het openbaar vervoer aan deze voorbeelden toe. Zodat niet de markt maar mobiliteit centraal staat.