Bewoners Indische buurt opnieuw teleurgesteld door Lefier

8 maart 2024

Bewoners Indische buurt opnieuw teleurgesteld door Lefier

Foto: Daan Brandenbarg

,,Waardeloos’’, zo reageerden de circa vijftig bewoners uit de Indische buurt toen ze hoorden dat Lefier niet kwam op de afspraak die ze hadden gemaakt om donderdagavond naar de Menadostraat te komen. Al jaren kampen veel bewoners van Lefier in de Oost-Indische buurt met groot achterstallig onderhoud aan hun huizen. Ook kampen veel woningen met ernstige beschimmelde muren waardoor de huizen ongezond zijn om in te wonen. Individueel vinden de bewoners ‘geen gehoor’ bij Lefier. Met de SP maakten de bewoners een zwartboek met problemen op ruim tachtig adressen en boden dit eerder dit jaar aan bij Lefier en GGD. ,,Vanuit het oogpunt van gezondheid is vocht en schimmel niet wenselijk in woon- en slaapvertrekken van een woning’’, was het commentaar van de GGD op het zwartboek die hun bevindingen ook aan Lefier meldde.

Lefier nodigde na aanleiding van het zwartboek de SP uit voor een gesprek, waarop de SP voorstelde dit gesprek bij één van de bewoner thuis te doen. ,,Het gaat om de bewoners in de Indische buurt en niet om ons. We wilden Lefier ook op deze wijze confronteren met de ernst van de situatie. Door hun optreden tot nu toe hebben we niet de indruk dat ze die willen kennen’’, aldus Jaap Dijk, een van de woordvoerders van de SP.

Lefier meldde zich op het laatste moment af voor het gesprek bij één van de bewoners thuis. Toen Lefier hoorde dat na afloop van het gesprek meer bewoners uit de buurt op straat aanwezig zouden zijn om te horen hoe het de problemen in hun buurt aangepakt gaat worden, haakte Lefier af. ,,Door weg te blijven laat Lefier de bewoners opnieuw letterlijk in de kou staan’’, aldus Dijk. In een folder die Lefier in de buurt verspreidde liet Lefier aan de bewoners weten alleen individueel met de bewoners in de gesprek te willen gaan. ,,Dat is exact hoe Lefier al jaren werkt. Bij individuele klachten wordt er soms wat pleisterwerk gedaan, maar dat is vaak geen oplossing omdat het probleem kort daarna weer ontstaat. Deze woningen hebben een grootschalige renovatie nodig. We wilden Lefier juist een podium geven zodat ze kunnen vertellen wat ze gaan doen om deze woningen te verbeteren. We hebben Lefier ook gevraagd alsnog terug te komen op hun afzegging en een nieuwe afspraak te maken om samen met ons en de bewoners een constructief gesprek aan te gaan.’’

Ervaart u ook problemen aan uw sociale huurwoning van Lefier of een andere Groningse woningcorperatie? Mail ons uw verhaal naar: groningen@sp.nl