SP spreekt met bewoners Oosterparkwijk over zorg en eigen risico

16 mei 2024

SP spreekt met bewoners Oosterparkwijk over zorg en eigen risico

Foto: SP Groningen

De SP Groningen sprak woensdagavond met bewoners van de Oosterparkwijk over hun ervaringen met de zorg en het eigen risico. Veel inwoners zijn van mening dat de marktwerking uit de zorg moet en het eigen risico moet worden afgeschaft. SP-woordvoerder Maria Derksen: “We zijn benieuwd naar de ervaringen van mensen met de zorg. Uiteindelijk willen we mensen verenigen voor het afschaffen van het eigen risico en het in publieke handen brengen van de zorg.”

Foto: SP Groningen

De SP wil een Nationaal Zorgfonds, zonder eigen risico. Hiermee wordt de markt uit de zorg gehaald, worden zorgverzekeraars overbodig en het eigen risico afgeschaft. Derksen: “Vrijwel iedereen die wij spraken ondersteunt dit plan. We gaan de komende tijd door met deze gesprekken en willen daarna een avond organiseren om verdere stappen te zetten."

Volgens Derksen is het nu de tijd om mensen te verenigen voor een Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico. In het akkoord voor het nieuwe kabinet wordt het eigen risico pas in 2027 gehalveerd. "Een halvering, pas als er alweer bijna nieuwe verkiezingen zijn. Veel mensen kunnen niet zo lang wachten. Daarom moeten we nu actie gaan ondernemen."

De SP roept ook medewerkers in de zorg op zich aan te sluiten. Derksen: "We weten dat de druk daar enorm groot is. Zorgmedewerkers doen hun uiterste best om goede zorg te verlenen, maar worden gehinderd door de enorme bureaucratie, waarin zorgverzekeraars een grote, negatieve rol spelen.” Zorgmedewerkers en anderen die zich willen aansluiten kunnen zich melden via: groningen@sp.nl.