SP steunt protesterende studenten met pizza

14 mei 2024

SP steunt protesterende studenten met pizza

Foto: SP

SP Groningen steunt studenten en docenten die zich uitspreken tegen de oorlog in Gaza. Fractievoorzitter Jimmy Dijk deelde tijdens het protest bij het Harmoniecomplex van de universiteit pizza's uit en ging samen met SP'ers in gesprek met studenten die de nacht doorbrachten in hun solidariteitsactie. De SP veroordeelt krachtig het geweld in de regio en roept op tot vreedzaam protest en solidariteit met alle slachtoffers.

De demonstranten mogen van de gemeente Groningen blijven protesteren zo lang het protest vreedzaam blijft. Groninger SP-fractievoorzitter Daan Brandenbarg vindt dat een goede zaak: "maar, wat ons betreft hoort daar ook bij dat iedereen die de boodschap deelt welkom is op het protest ongeacht je achtergrond of geloof. Dat geldt ook voor de media."

Foto: Floort Mertens

De SP blijft landelijk oproepen tot echte oplossingen. Dat betekent  dat Nederland en de EU de politieke druk voor een permanent staakt-het-vuren en het vrijlaten van alle gijzelaars drastisch moeten opveren. Doorgaan met geweld zal alleen maar meer onschuldige slachtoffers tot gevolg hebben. Humanitaire hulp is keihard nodig en moet worden toegelaten. Er moeten sancties komen om woorden kracht bij te zetten als dit niet gebeurt.