Werken

Inkomen, economie, werk
Landelijk

Vrijwel alle economen hebben ervoor gewaarschuwd: de bezuinigingsdrift van het kabinet jaagt de werkloosheidscijfers steeds verder op. Ook komen er steeds meer mensen die ondanks een baan in de armoede belanden en wordt de koopkracht van de mensen rond het minimum uitgehold, terwijl de top nauwelijks iets inlevert. Verder zet het kabinet Wajongers op grote schaal terug naar de bijstand, breekt het de sociale werkvoorziening af en zet het werk dat eerder normaal betaald werd om in participatiebanen: dat wil zeggen werken voor een uitkering.

• Er komt een Gronings Jeugdwerkgarantieplan: de kern daarvan is dat het geld dat jongeren anders aan uitkering zouden krijgen, ingezet gaat worden om ze in dienst te nemen op een werkervaringsplaats tegen een volwaardig loon.
  • De gesubsidieerde banen die er nu nog zijn, blijven ook na 1 januari 2015 bestaan.
  • De sociale werkvoorziening blijft onderdeel van de gemeentelijke organisatie.
  • Het geld dat de gemeente krijgt om mensen aan het werk te helpen moet ook ingezet worden om mensen vooruit te helpen die erg moeilijk een reguliere betaalde baan kunnen vinden. Voorkomen moet worden dat mensen tijdelijk hoop geboden wordt, en weer aan hun lot overgelaten worden na een kort project.
  • Als lokale overheid heeft de gemeente een extra verantwoordelijkheid voor mensen in lager geschoolde/betaalde banen. De gemeente doet er alles aan om in eigen huis deze banen te behouden. We stoppen zo snel mogelijk met het aanbesteden van schoonmaak-, kantine-, beveiligings- en vergelijkbare diensten. De medewerkers die dit belangrijke werk voor de gemeente verrichten komen weer gewoon in dienst.
  • Vrijwilligerswerk heeft een belangrijke sociale functie en is van grote waarde voor hen die het uitvoeren. Als het maar leuk, zinnig én vrijwillig is. Mogelijk maken van vrijwilligerswerk en het stimuleren tot deelname eraan is een verantwoordelijkheid van gemeente en maatschappelijke instellingen. Elke vorm van verplicht vrijwilligerswerk wijzen we af.
  • De gemeente geeft prioriteit aan het stimuleren van het midden- en kleinbedrijf. Daarom is ze terughoudend in het toestaan van vestigingen van grote winkelketens die zich buiten de binnenstad willen vestigen en breiden we het aantal koopzondagen niet verder uit.
  • De gemeentelijke inkomensvoorzieningen voor mensen met een laag inkomen blijven overeind (witgoedregeling, langdurigheidstoeslag, bijzondere bijstand, collectieve ziektekostenverzekering). Ook de Stadjespas moet blijven.
  • Er komt een nieuw Armoedepact: de gemeente neemt het voortouw om de inzet te bundelen van alle organisaties en bedrijven die iets tegen armoede (vooral bij kinderen) kunnen doen.
  • De schuldhulpverlening blijft minimaal op het huidige niveau.