Zoutzuur levert genoeg stof om over te praten

3 december 2006

Zoutzuur levert genoeg stof om over te praten

Zondagmiddag 3 december vond in het platform theater de eerste editie van Zoutzuur, het politiek café van de SP plaats. Onder leiding van Tjeerd van Dekken werden in een goed gevulde zaal een aantal geanimeerde gesprekken en discussies gevoerd met onder andere burgemeester Jacques Wallage en programmamaker Prem Radhakishun. Het meeste opzien baarde de discussie tussen Marleen Drijgers van de Partij voor de Dieren en stadsbioloog Jan Doevendans over de stadsduiven.

Allereerst interviewde Tjeerd van Dekken burgemeester Jacques Wallage over het linkse Groningse college. Hoe bevalt het de burgemeester die ooit wethouder was in het eerste linkse college dat Groningen kende wederom in een geheel linkse samenstelling te werken? Wallage toonde zich enthousiast over de zakelijke en nuchtere manier van werken en over wat er tot nu toe is bereikt door de linkse combinatie. Het linkse karakter van het college ziet Wallage in de manier waarop dit college de armoede in Groningen aanpakt. Dat het college wel eens de kritiek krijgt flets te zijn weet Wallage aan het feit dat er blijkbaar inhoudelijk weinig aan te merken is.

Tjeerd van Dekken interviewt Jacques Wallage

Tussen de discussies door kon er genoten worden van de muziek van de band Miss November dat onder andere het nummer ‘Too Many Things’ ten gehore bracht. Dichter Sieger M.G. droeg op krachtige wijze voor uit eigen werk. Zijn gedichten waren verhalend en kenden soms bizarre onderwerpen. Scheikundige Ruud Scheek sprak een column uit over de stof zoutzuur waar hij, ook al wilde hij dat nog zo graag, niets positiefs over wist te vertellen.

stadsbioloog Doevendans met SinterklaascadeauOpvallend was de discussie tussen Marleen Drijgers van de Partij voor de Dieren en Groninger stadsbioloog Jan Doevendans. Drijgers is verklaart tegenstander van het vangen van duiven, zoals dat in Groningen wordt gedaan, Doevendans groot voorstander. Om zichzelf in te leiden bracht Doevendans een Sinterklaascadeau, met bijbehorend gedicht, voor mevrouw Drijgers mee. Naar eigen zeggen gevonden in zijn schoen en bestemt voor zijn opponent in het debat. Inhoud van gedicht en cadeau is niemand te weten gekomen omdat Drijgers het niet wenstte te openen. Er was vervolgens weinig nodig om het debat op gang te houden aangezien Drijgers en Doevendans elkaar op niet zachtzinnige wijze bestreden. Tot consensus hoe de duivenoverlast moet worden aangepakt kwam het niet.

Prem RadhakishunDe middag werd afgesloten met een interview met de altijd provocerende Prem Radhakishun van het TV-programma P-side. Ook dit keer kon Prem het niet laten een aantal stenen in de vijver te gooien. Gevraagd naar de door hem gewenste coalitie stelde hij een coalitie voor waar waarschijnlijk niemand in Nederland aan had gedacht. Prem vind een nieuwe paarse coalitie met VVD, PvdA én SP de meest wenselijke. Of die coalitie er komt is nog even afwachten.

www.cafezoutzuur.nl
Uitgebreid videoverslag van I-See TV