SP: Zet tempo achter isolatie studentenpanden

10 januari 2008

SP: Zet tempo achter isolatie studentenpanden

De SP vindt dat het erg lang duurt voordat er geluidsremmende maatregelen worden genomen in studentenpanden. Er moet nu echt haast achter worden gezet volgens SP-raadslid Eelco Eikenaar. Ook moet er volgens de SP meer oog zijn voor de omwonenden.

Gisteren stond het plan van aanpak voor de geluidsnorm in studentenhuizen op de agenda in de commissie Ruimte en Wonen. Eerder werd er een motie aangenomen waarin stond dat er een 0-db norm moest worden ingevoerd. Dit betekend dat studentenhuizen dusdanig moeten worden geïsoleerd dat er enkel sprake is van het doorlaten van toelaatbaar geluid.

Eikenaar: “In studentenhuizen worden alle Eelco Eikenaarkamers bewoond, daardoor is de geluidshinder in slecht geïsoleerde huizen voor buren vaak groot. Er moet daarom echt tempo worden gemaakt. Daarnaast is er wat de SP betreft meer oog voor de verhuurders dan voor de buren van de studentenpanden. Er worden allerlei mogelijke uitzonderingen genoemd, gevallen waarin een verhuurder zijn woningen niet hoeft te isoleren. Bijvoorbeeld wanneer het te duur wordt voor die verhuurder. Misschien moeten we wel concluderen dat die woningen niet geschikt zijn voor kamerverhuur.”

Student & Stad, GroenLinks, D66 en Stadspartij toonden zich tegenstanders van geluidsremmende maatregelen. Dat is een vreemde opstelling vindt Eikenaar: “Zij doen het voorkomen alsof we studenten dwars willen zitten. De werkelijkheid is natuurlijk anders. In studentenhuizen wonen vaak veel mensen, daardoor is er automatisch meer sprake van geluidsoverlast. Het is volstrekt normaal dat je de woning aanpast op verhuur. Dus: Goed onderhoud, voldoende voorzieningen in de woning maar ook voldoende isolatie. Dat laatste is natuurlijk een verantwoordelijkheid van de verhuurder. Daar hebben deze partijen geen oog voor.”

SP-raadslid Eelco Eikenaar geeft uitleg op OogTV

Dossier wonen