Computers voor kinderen uit minimagezinnen

31 oktober 2008

Computers voor kinderen uit minimagezinnen

Ook kinderen uit minimagezinnen hebben een computer nodig om hun huiswerk te kunnen doen. Een computer aanschaffen is voor deze gezinnen vaak moeilijk. Daarom stelt SP-wethouder Peter Verschuren van Sociale Zaken de komende vier jaar ruim 2 miljoen euro beschikbaar. Met het geld kunnen naar schatting 1750 kinderen thuis de beschikking krijgen over een leasecomputer, een totaalpakket met alles wat nodig is om er mee te werken: een printer, Internet en helpdeskondersteuning.

De afspraak is 1 computer per gezin, op de leeftijd dat een kind naar de middelbare school gaat. Voor het hele pakket hoeft men alleen een maandelijkse eigen bijdrage van 10 euro te betalen. SP- raadslid Marco in ’t Veldt: “Ook voor de 1750 kinderen uit minimagezinnen die naar het voorgezet onderwijs gaan, is een computer geen luxemiddel meer, maar van eerste levensbelang.”

De SP slaagde erin partijen te overtuigen die moeite hadden met de leaseconstructie en liever een PC in nature gaven. “Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Weinig gedoe voor de gemeente en de gebruiker, weinig regeltjes en geregel en gezeur, maar vooral de garantie dat de kinderen waar we het allemaal voor doen, altijd over een werkende computer kunnen beschikken,” stelt In ’t Veldt.

Wel hoopt dat de SP dat de gemeente voor een scherpere prijs kan inkopen dan het college voorstelt. Lukt dat, dan pleit de SP ervoor om de eigen bijdrage lager te laten uit te vallen, en deze voor gezinnen in de schuldsanering sowieso helemaal kwijt te schelden. In ’t Veldt: “We doen hiermee niet alleen een sociale investering maar ook een economische. De maatschappij heeft behoefte aan goed opgeleidde jongeren.”

Dossier Werk en Inkomen
Dossier van t Veldt