Definitief besluit over Forum; windvaan voor de VVD

18 juni 2009

Definitief besluit over Forum; windvaan voor de VVD

Gisterenavond werd er in de gemeenteraad definitief besloten over de bouw van het Groninger Forum. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad stemde voor. Alleen Stadspartij en VVD legden het referendum van 2005 waarin de bevolking ‘ja’ zei naast zich neer. De SP respecteert het referendum en stemde voor.

Eelco Eikenaar: "Wij zagen het Forum niet zitten maar kwamen tot de conclusie dat de bevolking van de stad ons ongelijk gaf."

SP-fractievoorzitter tijdens het debat Eelco Eikenaar: “We beslissen hier vandaag over definitief over de bouw van het Forum. Daaraan is heel wat vooraf gegaan. Te beginnen in 2005, een referendum. Met voorafgaand een referendumcampagne waarin wij tegen campagne voerden. Wij zagen het Forum niet zitten maar kwamen tot de conclusie dat de bevolking van de stad ons ongelijk gaf. 53% van de stemmers kozen voor de komst van het Forum.”

“Zolang het binnen de financiële kaders die tijdens het referendum zijn vastgesteld blijft was en is er niets aan de hand. De kaders waren helder. Niet alleen wat betreft de inhoud maar ook wat betreft het geld: 31,25 aan gemeentelijke bijdrage en jaarlijks 2,5 miljoen exploitatiekosten. Daar houden wij het college onverkort aan. Linksom of rechtsom, er gaat geen extra gemeentelijk geld bij.”

Eelco Eikenaar: "waar de wind waait is de VVD. Het kan alle kanten op. De VVD, toch een beetje onze lokale windvaan."

Opmerkelijk was vooral de opstelling van de VVD. De VVD was één van de partijen die in de referendumcampagne enthousiast campagne voerde voor de bouw van het Forum maar stemde nu in één keer tegen. Eikenaar: “Het is mede te danken aan de VVD dat het Forum er komt. Het was een college waarin zij deelnamen die met de plannen kwam, het was de VVD die enthousiast campagne voerde voor de komst van het Forum, het is de VVD die er verantwoordelijk voor is dat het Forum er komt. Ondanks dat ze gisteren tegen stemden.”

Eikenaar bood de VVD vanwege het gedraai een windvaan aan. Want: “waar de wind waait is de VVD. Het kan alle kanten op. De VVD, toch een beetje onze lokale windvaan. Daarom heb ik speciaal voor mevrouw de Boer een presentje. Ik heb een unieke standpuntbepaler op de kop weten te tikken. Het is een prachtige windvaan, zo weet u altijd welke koers u moet varen. Die koers is natuurlijk geheel afhankelijk van de wind” aldus Eikenaar.

Dossier Grote Markt
Dossier van Eikenaar