SP: ‘Krokodillentranen bij kamerverhuurders’

14 september 2009

SP: ‘Krokodillentranen bij kamerverhuurders’

Er is volgens de SP sprake van krokodillentranen bij kamerverhuurders. Het Dagblad van het Noorden van vanochtend meld dat deze Kamerverhuurders ten strijde zullen trekken tegen de geluidsisolatiemaatregelen die zij moeten nemen. De Vereniging Vastgoed Belang (VVB) klaagt over de door de gemeente opgelegde maatregelen. Ze hebben volgens de SP gewoon hun verantwoordelijkheid te nemen.

Eelco Eikenaar: "De VVB heeft zich niet eens goed laten informeren. De 0-db norm houdt namelijk helemaal niet in dat panden helemaal geen geluid meer mogen doorlaten."

Een verhuurder, die niet met zijn naam in de krant wilde, zegt dat hij enorm moet investeren om te voldoen aan de opgelegde 0-db norm. SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar: “Krokodillentranen wat mij betreft. Kamerverhuurders verdienen flink aan de verhuur van kamers. Daarbij hoort dat ze hun verantwoordelijkheid nemen om panden zo aan te passen dat ze geschikt zijn voor kamerverhuur. Veel kamerverhuurpanden zijn dat nu niet. Logisch dat je dan goede geluidsisolatie moet aanbrengen.”

De VVB wil juridische procedures beginnen. Dat willen ze samen doen met meerdere verhuurders zodat ‘zodat verhuurders niet tussen de wal en het schip vallen, omdat per ongeluk iets verkeerd is geformuleerd.’ Ze denken een grote kans te maken bij de rechter want zo zegt de VVB: ‘heeft u wel eens 0 decibel gehoord? Ik niet. Ik denk niemand ooit.’ Eikenaar schat die kansen een stuk lager in, helemaal omdat ze volgens hem niet goed op de hoogte zijn: “De VVB heeft zich niet eens goed laten informeren. De 0-db norm houdt namelijk helemaal niet in dat panden helemaal geen geluid meer mogen doorlaten. Het betekent dat het geluid gereduceerd wordt tot een aanvaardbaar niveau.”

Eikenaar: “Helemaal bond maakt de anonieme verhuurder het die zegt dat hij de huur niet kan verhogen omdat geluidsisolatie geen invloed heeft op het puntensysteem dat die huur bepaalt. Een groot deel van de verhuurders laat zich normaal niets gelegen liggen aan dat puntensysteem waardoor veel huurders veel te veel betalen. Nu de verhuurder moet investeren wordt het puntensysteem er opeens bijgesleept.”

Dossier Wonen
Dossier van Eelco Eikenaar
Wantoestanden die we moeten aanpakken? Meld ze!