Mosquito's Allendeplein moeten weg

24 november 2010

Mosquito's Allendeplein moeten weg

De mosquito's die opgehangen zijn aan flats bij het Allendeplein in de wijk Hoornse Meer moeten weg. Dat antwoordt het college van B en W op vragen van de SP-fractie die aandrong op verwijdering van de apparaten die bedoeld zijn om met een irritant geluid jongeren weg te jagen.

Mosquito's mogen alleen ingezet worden als tijdelijk middel nadat alle andere methoden om overlast te bestrijden niets uitgehaald hebben. Bovendien moet er een gemeentelijke verordening zijn die het gebruik van een mosquito regelt. Aan die voorwaarden is bij het Allendeplein niet voldaan, erkent het college van B en W, en dus gaat het nu eisen dat de apparaten weggehaald worden.

SP-raadslid Ria Rademaker is tevreden over de reactie van het college. 'Het college deelt onze afkeer van het middel mosquito en gaat nu handhavend optreden. Prima.' Naast het laten weghalen van de mosquito's had de SP ook aangedrongen op het serieus nemen van het overlastprobleem dat de flatbewoners ervaren. Rademaker: 'Van mosquito's hebben heel veel mensen last, die moeten dus weg. Maar er moet wel degelijk wat gedaan worden aan de reƫle overlast die de bewoners ervaren van een aantal jongeren. Vooral bij mooi weer zijn er echte problemen rond de flats.' Als concreet voorstel noemde de SP-fractie het instellen van een alcoholverbod in de openbare ruimte rond het Allendeplein. B en W laten nu weten dat het de problemen erkent, dat de politie een alcoholverbod toejuicht en dat nader onderzocht wordt hoe de problemen opgelost moeten worden.