SP-fractie organiseert meerderheid tegen verhoging begrafenisrechten

16 december 2010

SP-fractie organiseert meerderheid tegen verhoging begrafenisrechten

Afgelopen woensdag besprak de Groningse gemeenteraad een voorstel van het college van burgemeester en wethouders om de begrafenisrechten met 6,4 procent te verhogen. Op initiatief van de SP verwees een meerderheid van de raad het voorstel naar de prullenbak.

De opbrengst van de verhoging was volgens het college nodig voor het onderhoud van een deel van park Selwerderhof dat niet in gebruik is als begraafplaats. En dat is erg vreemd, vond de SP-fractie.
Raadslid Rosita van Gijlswijk: 'Selwerderhof is in 1948 aangelegd als begraafplaats voor 77.000 graven. Ongeveer de helft van het gebied heeft zich de afgelopen 50 jaar ontwikkeld tot een park met een hoge ecologische waarde, waar helemaal niet begraven wordt. De kosten van onderhoud van dat deel van het park werden altijd betaald uit de algemene middelen, vanuit het idee dat het niet redelijk is om mensen die op Selwerderhof begraven worden ook de rest van het park te laten onderhouden. Die redenering geldt wat de SP betreft nog steeds. Bovendien leidt de verhoging tot ongelijkheid op een terrein waar dat niet past. Mensen met een smalle beurs hebben dan niet langer de keuze tussen begraven en cremeren, terwijl dat voor sommigen wel heel belangrijk is.'

Die redenering kreeg veel steun: op initiatief van de SP besloot een raadsmeerderheid van SP, VVD, CDA, ChristenUnie, Stadspartij, Partij voor de Dieren en PvdA de begrafenisrechten niet te verhogen.