SP: ‘binnen vijf jaar geen nieuwe particuliere kamerverhuurpanden erbij’

15 februari 2011

SP: ‘binnen vijf jaar geen nieuwe particuliere kamerverhuurpanden erbij’

De SP stelt woensdag in de gemeenteraad voor binnen vijf jaar helemaal te stoppen met het afgeven van nieuwe vergunningen voor particuliere kamerverhuurpanden. Verder wil de SP de vergunningplicht uitbreiden, zodat ook woningen waar drie kamers verhuurd worden meetellen als kamerverhuurpand.

Volgens SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar moeten de woningcorporaties in de toekomst gaan zorgen voor alle nieuwe jongerenhuisvesting. De SP had het liefst gezien dat er nu al geen nieuwe particuliere kamerverhuurpanden bij komen, maar beseft dat er dan kamernood ontstaat. Eikenaar: 'Nu stoppen met het afgeven van nieuwe vergunningen kan helaas niet. Maar zo snel mogelijk moet die stop er wel komen, uiterlijk binnen vijf jaar. Tot die tijd moet de norm van maximaal 15 procent kamerverhuurpanden per straat blijven.'

Ook wil de SP vergunningplicht uitbreiden: nu hoeven panden waar drie kamers verhuurd worden geen vergunning aan te vragen. De gemeente kan ze wel vergunningplichting maken, en de SP stelt woensdag aan de gemeenteraad voor dat te doen.

De stop op nieuwe kamerverhuurpanden in Selwerd moet volgens de SP gehandhaafd blijven. Eikenaar: 'Zolang er voor die wijk geen goedgekeurde wijkvernieuwingsplannen zijn die de instemming hebben van de bewoners, moet extra onrust voorkomen worden. Dus geen nieuwe kamerverhuurpanden.'

Dossier kamerverhuur
Dossier van Eelco Eikenaar