Eikenaar: PvdA moet vertragingskosten Forum betalen

27 april 2011

Eikenaar: PvdA moet vertragingskosten Forum betalen

Vlak vóór de Statenverkiezingen trokken PvdA en CDA ineens hun steun aan het Groninger Forum in. Een commissie moest aan het werk om te onderzoeken hoe de Forumplannen aangepast kunnen worden. Die commissie kwam gisteren met haar conclusie: de plannen moeten níet veranderd worden. En nu de verkiezingen achter de rug zijn, gaat de PvdA daar ongetwijfeld volledig mee akkoord. Daarom moet ze zelf maar opdraaien voor de vertragingskosten.

Het Groninger Forum is een plan uit de koker van PvdA, CDA, VVD en GroenLinks. De SP ziet er vanaf het begin niets in, maar heeft zich neergelegd bij de uitslag van het referendum in 2005, toen een meerderheid van de kiezers vóór het Forum stemde. Wel hebben we steeds gezegd dat de bijdrage van de gemeente Groningen niet boven de 31,25 miljoen mag komen, het bedrag dat in de referendumcampagne is genoemd.

In de afgelopen jaren zijn de voorstanders gaan schuiven. Eerst de VVD, daarna het CDA en vlak voor de verkiezingen ook de provinciale PvdA. Die vond ineens dat de plannen ingrijpend aangepast moeten worden en blokkeerde de betaling van een eerder toegezegde bijdrage van de provincie. Het gevolg is dat een dure commissie aan het werk ging en dat er maanden vertraging is opgelopen (kosten van die vertraging: een half miljoen per maand....).

Nu ligt het rapport er, en is de conclusie dat de plannen niet aangepast moeten worden en is er van de ferme taal van de PvdA niets meer over. SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar: 'Als de provinciale PvdA –zoals iedereen verwacht-- nu wel instemt met de komst van het Forum, dan hebben we te maken met heel dure verkiezingsstunt. Dan zal ik voorstellen dat de PvdA de vertragingskosten zelf gaat betalen en ze niet afwentelt op de belastingbetaler.'

Voor de SP verandert er niets door het rapport van de commissie-Terlouw. Eikenaar: 'Wij zagen en zien geen meerwaarde in het Forum, maar we hebben meteen na het referendum ons woord gegeven: zolang de kosten niet hoger worden en ook verder de referendum-toezeggingen nagekomen worden, accepteren wij de bouw van het Forum. En anders dan veel andere partijen houden wij ons woord.'