‘Nee’ tegen Forum met kabelbaan

8 juli 2011

‘Nee’ tegen Forum met kabelbaan

Zoals te verwachten was, heeft de VVD in de provincie ingestemd met de bijdrage van 35 miljoen euro voor het Groninger Forum. De schaamlap die ze daarvoor gebruiken is de opmerking in de media van de stad-Groninger wethouder De Vries dat hij serieus naar de mogelijkheid van een kabelbaan naar het Forum zal kijken. Komt het Forum er met kabelbaan, wat erg onwaarschijnlijk is, dan vervalt meteen de steun van de SP voor het Forum.

Bij de Statenverkiezingen maakte de VVD het afblazen van het Forum tot haar belangrijkste speerpunt. En nu stemt ze er mee in. In de tussentijd is er niets veranderd aan de plannen, behalve dat het idee van een kabelbaan weer eens uit de kast gehaald is. Een erg onrealistisch idee omdat geen ondernemer er in wil investeren, omdat de binnenstad de ruimte niet heeft voor de masten waar de kabelbaan aan moet hangen en omdat de mensen die eronder wonen nooit akkoord zullen gaan met de aantasting van hun privacy. Niemand neemt het kabelbaanplan serieus, maar voor de VVD is het toch reden genoeg om 180 graden te draaien.

De SP-opstelling rond het Forum verandert er niet door. Fractievoorzitter Eelco Eikenaar: 'Wij zagen en zien geen meerwaarde in het Forum, maar we hebben meteen na het referendum erover in 2005 gezegd dat wij het Forum accepteren zolang de kosten voor de gemeente niet hoger worden dan in de aanloop naar het referendum is gezegd, en zolang de plannen niet wezenlijk aangepast worden.' Het referendum was er gekomen op initiatief van de SP nadat een raadsmeerderheid van PvdA, GroenLinks, D66, VVD, CDA en ChristenUnie met het Forum had ingestemd. Bij het referendum wonnen de voorstanders echter: met 54 tegen 46 procent werd er 'ja' gezegd tegen het plan.

Eikenaar: 'Wij hebben in 2005 ons woord gegeven en daar houden we ons aan. Maar als het Forum uitgebreid wordt met een kabelbaan, dan is er sprake van een heel ander plan dan waar het referendum over ging. En dan gaan we dat nieuwe plan beoordelen en meteen naar de prullenbak verwijzen. Een Forum met kabelbaan zullen wij niet steunen.'

Eikenaar verwacht niet dat het zover komt: 'Welnee, en dat weet de VVD ook wel. Ze hadden alleen een smoes nodig om te kunnen draaien en ze konden geen betere vinden.'