Goedkope Stadjerspas ook voor AOW'ers

1 februari 2012

Goedkope Stadjerspas ook voor AOW'ers

Enkele weken geleden eiste de SP-fractie van het college van burgemeester en wethouders dat ouderen met alleen AOW de Stadjerspas voor het minimumbedrag van 5 euro kunnen aanschaffen. De eis is ingewilligd: ook voor ouderen met alleen AOW geldt het lage tarief.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk ontdekte samen met de Hulpdienst van de SP dat de gemeente het inkomen van 65 plussers met alleen een AOW-uitkering verkeerd beoordeelde. 'Bij vergelijken van de AOW-uitkering met het sociaal minimum hield de gemeente er geen rekening mee ouderen geen recht hebben op de langdurigheidstoeslag. Daardoor leek het dat AOW te hoog was om de Stadjerspas goedkoop aan te kunnen schaffen.'

Bij de SP-Hulpdienst kwamen klachten binnen, waarna Van Gijlswijk de kwestie bij het college van B en W aankaartte. Dat geeft haar nu gelijk. Het college heeft opdracht gegeven de fout te herstellen. De ouderen die ten onrechte 40 euro betaald hebben voor hun pas in plaats van 5 euro, krijgen het verschil terugbetaald.

Van Gijlswijk is tevreden: 'Ik ben blij dat de gemeente de gemaakte fout erkent en hem snel herstelt.'