Openbaar onderwijs: Het college bleek Oost-Indisch doof

16 februari 2012

Openbaar onderwijs: Het college bleek Oost-Indisch doof

Een aantal jaren geleden werd het openbaar onderwijs verzelfstandigd. De gemeente zelf bleek niet in staat het onderwijs goed te organiseren. Zelfstandig openbaar onderwijs was goed voor leraren en leerlingen, het onderwijs zou er op vooruit gaan hield het college de gemeenteraad voor. Die verzelfstandiging draaide uit op een ramp. Geruzie en financiële problemen leiden alle aandacht af van waar het om moest gaan: goed onderwijs.

SP-raadslid Ria Rademaker: “In 2008 en 2009 is ons door het college meermalen verzekerd dat de verzelfstandiging financieel op orde was en dat de gemeente de nieuwe stichting (O2G2) daarmee gezond op eigen benen zette. Er was volgens het college een goede basis voor goed functionerend onderwijs in Groningen. De SP heeft het college indertijd daar kritisch op bevraagd. Het college bleek Oost-Indisch doof voor onze zorgen, er was weinig aan de hand werd ons keer op keer bezworen.”

Al enkele maanden na de verzelfstandiging bleek dat het nieuwe schoolbestuur het niet eens was met de financiële situatie na de overdracht: de stichting had te weinig geld meegekregen het eigen vermogen was te laag. Rademaker: “Het heeft uiteindelijk tot twee onderzoeken heeft moeten komen om dit conflict te beslechten. Dat is een treurige zaak. Het heeft lang, te lang geduurd. Gevolg: een slepend conflict ten koste van het onderwijs. Het college moet nu bakzeil halen en flink in de buidel tasten.”

Rademaker: “De gemeente heeft duidelijk dure fouten gemaakt, waardoor er nu 11,5 miljoen euro nabetaald moet worden aan de openbaar onderwijsorganisatie. Mogelijk komen daar nog miljoenen bij, wanneer ook het bijzonder onderwijs recht blijkt te hebben op een vergelijkbaar bedrag.”

De grote vraag is volgens Rademaker: “Dat het college grote steken heeft laten vallen is duidelijk. Maar hoe het allemaal zover heeft kunnen komen daar hebben we nu nog geen bevredigend antwoord op. Wat mij betreft moet dat antwoord er wel komen, de onderste steen moet boven. Maximale openheid. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is een raadsenquête. Die hebben wij voorgesteld, volgende week weten we of daar een meerderheid voor is in de gemeenteraad.”

SP: ‘Raadsenquête naar verzelfstandiging openbaar onderwijs’