SP in gesprek met stadjers over tram

29 september 2012

SP in gesprek met stadjers over tram

Zaterdag stond SP Groningen tussen beide markten om met stadjers in gesprek te gaan over de crisis rondom de tram. Afgelopen woensdag maakten de wethouders van SP en D66 bekend geen begroting waarin de aanleg van een tram is opgenomen te zullen steunen. Dit leidde ertoe dat de wethouders van PvdA en Groenlinks hun ontslag aanboden. "We willen aan de mensen in de stad onze beweegredenen uitleggen en met ze in gesprek over de ontstane situatie", aldus SP-afdelingsvoorzitter Daan Brandenbarg.

"De reacties op straat waren positief over de afgelopen week. Veel Groningers hebben liever een sociale stad, dan een stad met tram. Nu er weinig geld te verdelen is, moeten keuzes gemaakt worden. Voor ons is de tram daardoor van de baan. Vanmiddag bleek dat breed gedragen door stadjers", vat SP-raadslid Jimmy Dijk de middag samen. Inmiddels is Henri Kruithof door de gemeenteraad als informateur aangesteld. De komende dagen onderzoekt hij de mogelijkheden voor een nieuwe coalitie.