Bedumer SP-ers werven leden bij Shoppyland en De Vlijt

23 oktober 2012

Bedumer SP-ers werven leden bij Shoppyland en De Vlijt

“Komen er weer verkiezingen, of zo?” In dergelijke bewoordingen reageerden afgelopen zaterdag vele winkelende Bedumers op de SP-teams die zich bij twee winkelcentra hadden opgesteld. “Nee hoor, de SP is er altijd voor de mensen”, antwoordden enkele Bedumer SP-ers dan. Of: “De SP werkt ook tussen de verkiezingen gewoon door, dus ook aan het werven van leden.”

Het meest opvallend was het SP-team bij Shoppyland. Zij beschikten tegenover het filiaal van Action over een heuse SP-caravan waar het publiek informatiemateriaal en koffie kon krijgen, of een gesprek kon aanknopen. Daarnaast stonden folderaars in het centrum van Bedum tussen de Plus en het Kruidvat.

“Goed dat jullie je gezicht laten zien!”, viel op beide plakken te horen. En: “Wat zullen we wel niet allemaal moeten gaan inleveren met dit komende kabinet.” De folders werden bij over het algemeen met graagte aangepakt. Ook werd vaak verbazing uitgesproken dat bij de huidige kabinetsformatie de PvdA in zee is gegaan met de VVD. Velen gaven blijk van hun angst voor ingrijpende bezuinigingen door een mogelijk nieuw PvdA-VVD kabinet.
Sommige voorbijgangers kwamen in lange gesprekken met maatschappelijke of individuele misstanden op de proppen. Zoals een  betonvlechter die na een dienstverband van 44 jaar op de keien was.

Veel mensen die bij de jongste Tweede Kamerverkiezingen op de PvdA hadden gestemd, zeiden eigenlijk SP te willen stemmen. Ze bleken dit uit strategische overwegingen te hebben gedaan. Van degenen die wél SP hebben gestemd, wilden velen overwegen om ook lid van de partij te worden zodat in Bedum een afdeling van de SP kan worden opgericht.
De voorbereidingen voor de oprichting van de Bedumer afdeling van de SP zijn inmiddels in gang gezet. Een flink aantal Bedumer partijleden heeft zich opgegeven voor deelname aan een cursus ‘gemeentepolitiek’ die binnenkort begint. In de komende maanden zullen de Bedumer SP-leden zich regelmatig in het dorp laten zien om voorbijgangers te motiveren lid te worden.