Houd de Stadjerspas in stand met extra rijksgeld

22 november 2013

Houd de Stadjerspas in stand met extra rijksgeld

Afgelopen woensdag sprak de gemeenteraad opnieuw over de toekomst van de Stadjerspas. Raadslid Rosita van Gijlswijk stelde voor om de Stadjerspas in ieder geval het komende jaar met extra geld van de rijksoverheid in stand te houden.

Het nieuwe plan van het college houdt in dat de fysieke Stadjerspas vervangen wordt door een website, dat er voor volwassenen minder kortingen zullen zijn en voor kinderen meer.

“Het eerste plan van het college was gebaseerd op het verdelen van de financiële schaarste en hield in dat de Stadjerspas voor volwassenen zou worden afgeschaft om vervolgens het vrijkomende geld te besteden voor bestrijding van armoede onder kinderen. Dat klonk heel sympathiek, maar was in feite een voorstel om voorzieningen voor de ene groep minima tegen die van de andere groep minima uit te ruilen. Dat kan niet: ook voor minima zonder kinderen zijn de kortingen die de Stadjerspas geeft van groot belang om mee te kunnen doen. Solidariteit moet je niet beperken tot kinderen, maar moet voor alle Stadjers beschikbaar zijn.”, aldus van Gijlswijk.

Ook het nieuwe plan is gebaseerd op het verdelen van de financiële schaarste. Daar is volgens de SP-fractie geen enkele aanleiding voor. Groningen krijgt voor 2014 zo'n 1,9 miljoen euro extra van het kabinet om armoede te bestrijden. Voor de jaren erna gaat het om een bedrag van circa 2,4 miljoen extra per jaar. Toch stelt het college voor het aantal kortingen voor volwassen minima zonder kinderen te verminderen.

Van Gijlswijk stelde voor om met de extra armoedegelden de huidige Stadjerspas in ieder geval voor 2014 in stand te houden en dat jaar als een overgangsjaar te beschouwen waarin vervolgens gewerkt kan worden aan plannen om het bestrijden van armoede onder kinderen te intensiveren.

Vooral de reactie van de PvdA op het SP-voorstel stelt Van Gijlswijk teleur. “In haar campagne om het PvdA-lijsttrekkerschap sprak Carine Bloemhoff mooie woorden over het bestrijden van armoede. Maar als het er écht op aan komt, laat de PvdA volwassen minima die mee willen blijven meedoen in de kou staan”.

wij zijn nu met pensioen en leveren per maand het nodige in. I
ik gebruik de stadjerspas iedere week om te zwemmen.
het wordt nu twee keer zo duur om een uurtje te zwemmen en dat is wel erg veel.

Het lukt mij niet om te googlen en daarbij uit te vinden of ik volgende week in 2014 dus, nog kan zwemmen voor de Stadjerspas-prijs. Hoe kom ik daarachter?
In eerdere jaren kreeg ik een brief thuis waarin vermeld dat ik een nieuw op kon komen halen.
Hoe gaat dit nu?

Met vriendelijke groeten Maria Dirks
(Secr Onderling Sterk Stad Groningen)
Boerhaavelaan 155