SP: "Nieuwe vorm Stadjerspas moet breed aanbod behouden"

21 december 2013

SP: "Nieuwe vorm Stadjerspas moet breed aanbod behouden"

Woensdagavond sprak de gemeenteraad over de toekomst van de Stadjerspas. De fysieke pas wordt vervangen door een webshop, via deze shop kunnen minima gebruik maken van allerlei aanbiedingen om deel te nemen aan sportieve, culturele en maatschappelijke activiteiten.

Eerder was het voorstel om de kortingen voor volwassen minima te laten vervallen, ten behoeve van de bestrijding van armoede onder kinderen. De SP-fractie voelde er niets voor om voorzieningen voor de ene groep minima uit te ruilen tegen die voor een andere groep.

Raadslid Rosita van Gijlswijk:“Aan onze kritiek is door het college tegemoet gekomen: volwassen minima blijven via de webshop de mogelijkheid houden om deel te nemen aan de Groningse samenleving. Het aantal aanbiedingen blijft breed, doordat ouders van kinderen in minimagezinnen mee kunnen als hun kind gebruik maakt van een aanbieding”.

In oktober startte de SP het 'Meldpunt Stadjerspas'. Uit de meer dan honderd reacties wordt duidelijk dat de huidige Stadjerspas vooral gebruikt wordt voor kortingen op zwemmen/schaatsen, lidmaatschap sportvereniging, lidmaatschap bibliotheek en culturele activiteiten. “Deze koringen blijven allemaal in stand en we hebben van het college de toezegging gekregen dat ze nog eens gaat kijken om het nieuwe aanbod uit te breiden”, aldus Van Gijlswijk.

Samen met de PvdA diende de SP een motie in die door de hele raad werd gesteund. In de motie wordt het college gevraagd om op korte termijn commerciële aanbieders aan te spreken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Van Gijlswijk: “In deze tijd mogen wij ook van commerciële partijen vragen om een bijdrage te leveren zodat het aanbod van de toekomstige webshop zo breed mogelijk zal zijn”.