Abvakabo FNV: “Thuiszorg in Groningen erg goed geregeld”

14 februari 2014

Abvakabo FNV: “Thuiszorg in Groningen erg goed geregeld”

Abavakabo FNV presenteerde vandaag de resultaten van een groot onderzoek naar de kwaliteit van thuiszorg in de 50 grootste gemeenten. Groningen eindigde op de tweede plek als best presterende gemeente.

Vooral op het gebied van sociaal aanbesteden, goede arbeidsvoorwaarden en de inzet van goed opgeleide thuiszorgmedewerkers scoorde het beleid van SP-Wethouder Jannie Visscher goed.

Niet voor niets is Groningen als een van de best presterende gemeenten geëindigd in dit onderzoek. Voor SP-wethouder Jannie Visscher is de menselijke maat altijd leidend voor de keuzes die er gemaakt moeten worden in de thuiszorg.

“Wij kiezen voor goed opgeleide beroepskrachten die naast schoonmaken ook signaleren en kijken of mensen niet vereenzamen of extra aandacht nodig hebben.” aldus Jannie Visscher.

Visscher maakt zich wel zorgen over de gevolgen van de kabinetsplannen:

“Wil je dat mensen langer op zichzelf thuis blijven wonen, dan kan dat niet door zo rigoureus te bezuinigen.”

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat er een aantal slecht scorende gemeenten zijn die langdurig werklozen verplichten om als vrijwilliger thuiszorgwerk te doen. Onlangs nog werd er geschokt gereageerd op wethouder de Jager die in Nieuwsuur liet weten dat volgens haar het wassen van ouderen en het verrichten van medische handelingen ook kan gebeuren door werklozen.