Verbod op woningsplitsing is stap in de goede richting

25 april 2014

Verbod op woningsplitsing is stap in de goede richting

Afgelopen woensdag stemde de Groningse gemeenteraad in met een verbod voor woningsplitsing. Volgens de SP worden hierdoor huisjesmelkers die de 15%-norm ontduiken door woningen de splitsen buiten spel zetten. De 15%-norm voor kamerverhuurpanden werd in 2008 ingevoerd om de druk op wijken door kamerverhuur te verminderen en om voor meer balans in wijken en buurten te zorgen.

SP-raadslid Mechteld van Duin:

“De 15%-norm is een reactie op huisjesmelkers, die op grote schaal panden opkochten om kamergewijs te verhuren. Deze panden zijn vaak ongeschikt voor kamerverhuur waardoor jongeren torenhoge huurprijzen betalen voor slechte kamers. De bevolkingsdichtheid in een straat neemt toe en is er relatief meer last van fietsen en slecht onderhoud aan panden. Ook worden gezinswoningen, waar veel behoefte aan is, aan de woningmarkt onttrokken”.

De SP vindt dat er daarnaast actie moet worden ondernomen voor kwalitatief goede en betaalbare jongerenhuisvesting.

“Er staat 132.000 m2 aan kantoorruimte leeg. In Groningen kunnen we dat ombouwen tot goede en betaalbare woningen. Zo hebben jongeren een goede keuze en kunnen de panden als gezinswoningen worden gebruikt”, aldus van Duin.

Bewoners van verschillende wijken lieten weten dat dit verbod tot woningsplitsing niet zaligmakend is. Zij vrezen dat de mogelijkheid om ontheffing van het verbod te krijgen als een pand groter is dan 140m2 nadelig uitpakt. De SP deelt de zorgen van de bewoners van onder andere de Schildersbuurt. Daar komen verhoudingsgewijs veel panden voor die in aanmerking komen voor deze uitzondering.

Helaas werd een motie van de SP om bij de ontheffingsbeoordeling de 15%-norm en haar doelen mee te nemen niet aangenomen. De SP-fractie zal de uitwerkingen van het splitsingsverbod en de ontheffingsmogelijkheid scherp in de gaten houdt.