SP: “Site met denigrerende zorgtips moet uit de lucht”

11 november 2014

SP: “Site met denigrerende zorgtips moet uit de lucht”

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk eist van het college dat de door de gemeente gelanceerde site met zorgtips voor mensen die hulp en ondersteuning nodig hebben zo snel mogelijk uit de lucht gaat. “Deze tips laten duidelijk zien hoe het college denkt over mensen die hulp nodig hebben, alsof ze dom en zielig zijn."

"Dat deze tips nu worden gepresenteerd in het kader van de veranderende zorg is extra schrijnend. Het college fors wil bezuinigen op de thuiszorg. Niemand heeft baat bij deze denigrerende tips, de gemeente kan beter goede ondersteuning garanderen”, aldus Dijk.

De website met zorgtips is onderdeel van WIJ Groningen, de naam waaronder de sociale wijkteams in de stad gaan opereren. Tips als ‘spreid huishoudelijke klusjes over de week, dat kost minder inspanning’, ‘als u te weinig verdient, kunt u proberen een betere baan te zoeken’ of ‘ga zitten tijdens het strijken’ worden op de site gegeven.

Dijk: “Dit zijn geen tips voor hulp en ondersteuning, dit is een schoffering. Je zult maar hulp nodig hebben en dit soort onbenullige adviezen lezen, dan verlies je toch al het vertrouwen in je stadsbestuur?”

Tijdens de raadsvergadering van woensdag zal Jimmy Dijk voorstellen de pagina’s met zorgtips uit de lucht te halen.

Zie ook: