SP pleit voor stadsbrede time-out nieuwe kamerverhuur

4 december 2014

SP pleit voor stadsbrede time-out nieuwe kamerverhuur

Fractievoorzitter Jimmy Dijk stelt voor om (tijdelijk) geen nieuwe kamerverhuurpanden toe te laten in de stad Groningen. Volgens de SP-fractie spelen er teveel problemen in de wijken bij bewoners, jong en oud. Een interview:

Wilt u de studenten uit de stad pesten?

Nee, juist niet! Studenten maken ook de stad. Wij merken als SP alleen wel dat huurders van kamers en buurtbewoners beide slachtoffer zijn van vastgoedbazen. Vastgoedbazen kopen massaal gezinswoningen op, voegen extra woonlagen toe of bouwen flats in tuinen. Zo verpesten zij onze wijken puur en alleen om er zoveel mogelijk geld aan te verdienen. Bewoners zien hun buurt verslechteren en (jonge) huurders worden uitgebuit.

Is een algehele time-out niet overdreven?

Ik geef toe, het is een heftig middel. Wij pleiten hier dan ook niet zomaar voor. Te lang hebben we in Groningen vastgoedbazen hun gang laten gaan. Maar juist afgelopen jaar zien we ineens dat zij zich als zonnekoningen gedragen en door middel van flats in tuinen, extra bouwlagen en intimidatie en bedreigingen de woonomgeving van onze wijken verpesten. Totdat we hier goede, werkzame oplossingen voor gevonden hebben, moet er volgens de SP een algehele time-out op kamerverhuurpanden ingevoerd worden.

Maar dan kunnen jongeren straks toch nergens meer wonen?

Jawel, ons voorstel zorgt er alleen maar voor dat er geen nieuwe kamerverhuurpanden bij komen. Niemand wordt uit huis gezet of iets dergelijks. Maar hierdoor blijven wel meer gezinswoningen en starterswoningen beschikbaar. Zo wil de SP de balans in wijken terugbrengen en een te eenzijdige bevolkingssamenstelling tegengaan. Er bestaat in Groningen ook geen kwantitatief maar een kwalitatief tekort aan jongerenhuisvesting. Daarom bouwen we in Groningen met corporaties komend jaar ongeveer 800 kwalitatief goede jongerenwoningen.

Verwacht u steun van andere partijen?

Wel van de bewoners uit Vinkhuizen, Paddepoel, Selwerd, Korrewegwijk, Oranjebuurt, Tuinwijk, Professorenbuurt, Oosterparkwijk, Binnenstad-Oost, Rivierenbuurt, Zeeheldenbuurt en de Schildersbuurt. Zij geven aan dat de druk op de wijken te groot wordt en dat jong en oud last hebben van de vrijheid die vastgoedbazen nu krijgen. Vreemd genoeg erkennen andere partijen dit niet of niet in voldoende mate. Maar er begint beweging in te komen. Vroeg of laat... Steeds meer bewoners laten van zich horen en je merkt toch dat dit indruk begint te maken op andere partijen.